Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Maik Krahl Quartet featuring Seamus Blake - Fraction

CD-RECENSIE

Maik Krahl Quartet featuring Seamus Blake - Fraction
bezetting: Maik Krahl trompet, Seamus Blake tenorsaxofoon, Cobstantin Krahmer piano en Fender Rhodes, Oliver Lutz
contrabas, Leif Berger drums
opgenomen: 24 en 25 juli 2019, Hansahaus-Studios, Bonn
uitgebracht: juni 2020
label: Challenge Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 46’34
website: maikkrahl.com - challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers


De Duitse trompettist Maik Krahl debuteerde in 2018 met het album ‘Decidophoba’ (Jazzthing). Hij beschikt over een warme toon en zijn improvisaties kennen een wendbaarheid die je niet vaak tegenkomt. Op Challenge Records heeft hij nu met zijn kwartet een tweede productie uitgebracht met de bekende Amerikaanse tenorsaxofonist Seamus Blake als gast.

Funk
Alle stukken zijn afkomstig van de leider zelf en worden gekenmerkt door sterke melodieën en een opvallende veelzijdigheid, van fraaie ballads tot funky uitstapjes. Ook de titels zijn buitengewoon origineel. Blake speelt mee op een tweetal composities: ‘Big Adventures of a Tiny Creature’ en ‘Part Of Eternity’. De speciale kwaliteiten van de tenorsaxofonist, met name op ritmisch gebied, komen volledig uit de verf. De Fender Rhodes geeft extra karakter aan de jazzrock-achtige sfeer. Even waan je je in de jaren zeventig, toen de jazz nog een van de meest vernieuwende muziekgenres was.

Ritmesectie
Een voortreffelijke rol speelt de alerte ritmesectie met toetsenist Constantin Krahmer, contrabassist Oliver Lutz en drummer Leif Berger. Steeds slagen ze er gedrieën in om de muzikale escapades van Krahl te volgen en brengen ze treffende accenten en wendingen aan die de improvisaties meer dan boeiend maken. Hoogtepunten vormen het quasi-Zuid-Amerikaanse ‘Tangent To Tango’, het melancholieke ‘June 18 Or The Dream To Fly’ en het energieke ‘Part Of Eternity’. Effect-apparatuur hanteert de trompettist uitgebreid in ‘At First Sight’, zorgvuldig ondersteund door de Fender Rhodes van Krahmer. 

Klassiek
Van bijna klassieke allure is de afsluiter ‘Longtime Beauty’, met een hoofdrol voor de gedempte trompet van de leider. Een compositie die er net zo diep inhakt als sommige trage stukken van de legendarische Miles Davis (1926-1991), die duidelijk zijn grote muzikale voorbeeld vormt. Het knappe van Krahl is dat hij uit deze belangrijke invloed een geheel eigen stijl en taal heeft ontwikkeld. De muziek van Davis vormt geen slagschaduw die over het album heen hangt, maar eerder een onuitputtelijke inspiratiebron: de start van een veelbelovende carrière.




Beluisteren via Spotify (inloggen noodzakelijk)




Teaser


© Jazzenzo 2010