opgenomen: 22, 23 juni en 6 juli 2020, Studio De Smederij, Zeist
uitgebracht: september 2020
label: Challenge Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 67’57
website: ericineke.com - challengerecords.com

Honderd jaar geleden werd Charlie Parker geboren, de grootste vernieuwer van de naoorlogse jazz en tevens het meest indrukwekkende altsaxofoongeluid uit de geschiedenis van het genre. Een van de grootste bewonderaars van het muzikale genie is de Nederlandse drummer Eric Ineke, een bebopper pur sang. Met zijn sextet JazzXpress nam hij afgelopen zomer in Zeist een hommage op dat een nieuw licht werpt op het oeuvre van Parker. Onder de noemer ‘What Kinda Bird Is This’ wordt de muziek van de bebop-pionier in een actueel jasje gestoken.

Gepassioneerd
Omdat de vaste pianist Rob van Bavel geveld was door een handblessure, worden maar liefst drie vervangers ten tonele gevoerd met elk hun specifieke kwaliteiten: Rob Agerbeek, Peter Beets en Rein de Graaff. Altsaxofoniste Tineke Postma vult de rol van Parker in, maar klinkt met haar verrassende notenkeuzes bijzonder eigentijds. De jonge trompettist Ian Cleaver zorgt voor de nodige pit in de frontlinie naast de degelijke tenorsaxofonist Sjoerd Dijkhuizen. De repertoirekeuze is opvallend te noemen omdat al te bekende stukken ontbreken. Veel nummers zijn opnieuw gearrangeerd. Zo opent het album met een fraaie versie van ‘Relaxin’ At Camarillo’ in een arrangement van Rob van Bavel en heeft Marius Beets ‘Steeplechase’, ‘Bongo Beep’, ‘Stupendous’ en ‘Au Privave’ onder handen genomen. Ook zorgt de contrabassist voor twee eigen composities: ‘Birdie Num Num’ – een bewerking van Parkers bekende ‘Confirmation’ - en ‘What Kinda Bird Is This’, waarin uitbundig gerefereerd wordt aan klassiekers als Parker’s ‘Moose The Mooche’, Cole Porter’s ‘What Is This Thing Called Love’ en Tadd Dameron’s ‘Hot House’. Hoogtepunt van de productie vormt een gepassioneerde uitvoering van ‘Lover Man’ door Postma, spaarzaam begeleid door contrabas en drums: een interpretatie waarin de altsaxofoniste letterlijk de binnenkant van haar ziel laat zien.

Actueel
Bij het noemen van al dit moois zou bijna het geweldig swingende spel van drummer Ineke ondergesneeuwd raken. Elke tik is raak en hij is voortdurend alert en niet te overheersend aanwezig. En wanneer kom je nou binnen het bestek van slechts één cd in aanraking met drie van de beste bebop-pianisten van ons land: de swing van de relatief jonge Beets, het vakmanschap van Agerbeek en dat typische staccato-spel van De Graaff? Als ‘What Kinda Bird Is This’ iets duidelijk maakt, dan is het wel dat de muziek van Parker nog steeds actueel is, ook 65 jaar na zijn dood. Bird Lives!

The Eric Ineke JazzXpress feat. Tineke Postma nog te zien: Porgy en Bess, Terneuzen (12/9), TivoliVredenburg, Utrecht (13/9), Artishock, Soest (17/10), Dizzy, Rotterdam (24/10).

Beluisteren via Spotify (inloggen noodzakelijk)

Trailer