Jazz Orchestra of the Concertgebouw – The Jazz Influencers

bezetting: Jazz Orchestra of the Concertgebouw o.l.v. Rob Horsting met composities van Ben en Gideon van Gelder, Joris Roelofs, Reinier Baas, Simin Tander, Tineke Postma, Maartje Meijer, Morris Kliphuis en Maarten Hogenhuis
opgenomen: 21 en 22 februari 2020, Conservatorium van Amsterdam
uitgebracht: oktober 2020
label: Challenge Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 73’58
website: jazzorchestra.nl - challengerecords.com

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (JOC) vormt een hoogtepunt binnen het landschap van de Nederlandse jazz. Recent werd bekend dat het voortbestaan van dit belangrijke initiatief de komende vier jaar gegarandeerd is door de toekenning van een forse landelijke subsidie.

Fusion
Medio oktober zal JOC hun nieuwe album ‘The Jazz Influencers’ presenteren waarin ze volop de ruimte geven aan een nieuwe generatie componerende jazzmusici: de broers Ben en Gideon van Gelder, Joris Roelofs, Reinier Baas, Simin Tander, Tineke Postma, Maartje Meijer, Morris Kliphuis en Maarten Hogenhuis. Postma is als enige van hen ook als soliste gefeatured

De productie start met ‘Giant’, een stevig fusion-achtig stuk van Gideon van Gelder. Een fors begin dat opgevolgd wordt door het swingende ‘Whiplash’ van Roelofs, die moeiteloos de werelden van de historische fuga en de actuele jazz aan elkaar weet te knopen.

Mager
Wonderkind Baas krijgt een drieluik toebedeeld met de composities ‘Lunar’, ‘Mercurial’ en ‘Saturnine’, waarin melodie-fragmenten ritmisch verschuiven en langs elkaar heen lijken te manoeuvreren. Opmerkelijk is de toevoeging van het in de jazz zelden gebruikte Glockenspiel waardoor een soort space sound ontstaat. Toch is de daadwerkelijke bijdrage van Baas nogal mager en blijft de muzikale inhoud aan de oppervlakte zweven. Zijn stijl van componeren lijkt inmiddels eerder een soort slimme trukendoos waarvan de houdbaarheid beperkt is. Krachtig daarentegen is ‘Mushroom’ van Meijer die hallucinerende klanken combineert met een stevige baslijn. Haar compositie kent ook een tweede, enigszins ironische, laag. Een stuk diepgang dat bij Baas helaas afwezig is.

Vrijheid
Ben van Gelder neemt de luisteraar in ‘Munah’ en ‘Brothers Keeper’ mee in de klankwereld van Olivier Messiaen (1908-1992), een van de artistieke reuzen van de twintigste eeuw. Het is muziek die je bijna vanzelfsprekend meeneemt naar een soort paradijs, waarin deze kunstvorm in alle vrijheid kan floreren. Postma draagt een bigband versie van ‘Freya’ bij, de titeltrack van haar laatste productie. Dirigent Rob Horsting heeft er een spannend arrangement voor geschreven, dat refereert aan die andere muzikale geweldenaar uit de vorige eeuw: Igor Strawinsky (1882-1971). Postma zorgt voor een gepassioneerde improvisatie op haar altsaxofoon.

Spannend
Verrassend is het van vocaliste Simin Tander afkomstige ‘Water’, een stuk dat zacht begint met allerlei kleine geluiden en uitmondt in een prachtige ballad. Hoornist Kliphuis heeft de afgelopen jaren bewezen een van meest avontuurlijke Nederlandse musici van nu te zijn. Moeiteloos combineert hij pop en elektronische muziek met jazz en minimal. Het bijzondere van Kliphuis is dat hij er wel in slaagt om met beperkt materiaal een daadwerkelijk spannend resultaat te genereren in ‘Pixelated Paradise’. Een interessante compositorische bijdrage die leidt tot geïnspireerde solo’s van trombonist Ilja Reijngoud en trompettist Ruud Breuls.

Toekomst
‘The Peter Cat’ van Hogenhuis vormt, eveneens in een arrangement van Rob Horsting, de afsluiter van dit - op het drieluik van Baas na – geslaagde album. Altsaxofonist Marco Kegel en pianist Peter Beets verrijken de compositie, die vol hard bop elementen zit, met passende improvisaties. Bij JOC is de toekomst van de Nederlandse jazz in goede handen!

Bezetting JOC: Rob Horsting dirigent; Wim Both, Erik Veldkamp, Jan van Duikeren, Ruud Breuls trompet; Jan Oosting, Ilja Reijngoud, Bert Boeren, Martin van den Berg trombone; Marco Kegel, Tineke Postma, Simon Rigter, Sjoerd Dijkhuizen. Juan Martinez saxofoons en fluiten; Martijn van Iterson gitaar; Peter Beets en Rob van Bavel piano; Frans van Geest contrabas; Marcel Serierse drums.

Beluister ‘Giant’ gecomponeerd door Gideon van Gelder (inloggen Spotify noodzakelijk)