Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Antoine Pierre Urbex Electric – Suspended

CD-RECENSIE

Antoine Pierre Urbex Electric – Suspended
bezetting: Antoine Pierre drums; Jean-Paul Estiévenart trompet; Ben van Gelder altsaxofoon; Bert Cools gitaar, electronics; Reinier Baas gitaar; Bram De Looze piano; Jozef Dumoulin Fender Rhodes, electronics; Félix Zurstrassen bas; Frédéric Malempré percussie
opgenomen: 16 januari 2020, Flagey, Brussel
uitgebracht: 11 september 2020
label: Outnote Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 45’16
website: antoinepierremusic.com - outhere-music.com
door: Georges Tonla Briquet


1969-1970 was een scharnierperiode boordevol omwentelingen. Meteen ook het afsluiten van een woelig decennium en het begin van een nieuw tijdperk. Op de jazzkalender staat Miles Davis zijn ‘Bitches Brew’ sindsdien met rode stip aangeduid. 2020 zal eveneens de geschiedenis ingaan als het (voorlopig?) einde van een era en de introductie van een andere wereld. In dit cruciaal jaar verschijnt ‘Suspended’ van Antoine Pierre Urbex Electric.

Niet dat we slagwerker Antoine Pierre willen vergelijken met Miles Davis, maar de link is er. Het dubbelalbum van Miles maakte deel uit van de soundtrack in zijn tienerjaren. Ook nadien bleef de drummer hiernaar teruggrijpen en refereren, zij het meestal terloops. Tot cultuurhuis Flagey hem koos als artiest in residentie in het kader van het Brussels Jazz Festival 2020 en hij carte blanche kreeg voor een creatie. De unieke kans om zijn droom te verwezenlijken: een openlijk eerbetoon aan ‘Bitches Brew’. Geen covers of bewerkingen maar eigen composities ‘in de geest van’. Obsessie wordt gelukkig niet verward met passie, ondanks een dergelijke titel (‘Obsession’) op ‘Suspended’. 

Eerst was er dus het concert op 16 januari in een uitverkochte Studio 4 van Flagey. De spanning was te snijden, zowel bij het publiek als bij de muzikanten. Nadien waren de aanwezigen het erover eens. Dit was een optreden dat nog lang in het geheugen van de aanwezigen (waaronder ondergetekende) zou blijven hangen. Het was vervolgens wachten op de live-opname, zouden de verwachtingen ingelost worden? Het antwoord daarop: ‘Suspended’ is er eentje voor de eindejaarslijsten.

Geen kopie dus maar de fusion van jazz, rock en funk is wel alom aanwezig. Andere parallel met ‘Bitches Brew’ is de grote bezetting, hier met trompet, altsaxofoon, twee elektrische gitaren, piano, Fender Rhodes, bas en drums met voor elkeen een afgetekende rol en dito verantwoordelijkheid, die ze ook opnemen. Het leidt tot een heel hechte sound, expliciet geïllustreerd in de kolkende openingstrack ‘Steam’. De persoonlijke (solo)inkleuringen van de negen spelers verhogen overal het caleidoscopisch effect terwijl ze beurtelings ageren als accelerator. Gedurende drie kwartier is het een complexe opeenvolging van invallen, ontladingen en evocaties. Het is duidelijk dat ze stuk voor stuk op de juiste manier onder hoogspanning stonden en zichzelf wilden overtreffen. Continu gebeurt er wat. Elke zet, elke verschuiving beschrijven heeft geen zin. Dit is een somatische luistertrip die best te genieten valt zonder gedetailleerde handleiding. Een heuse “soundcloud” op zich.

De cd-titel komt uit een citaat van Miles Davis tijdens een interview indertijd met Downbeat. “You write to establish the mood. That’s all you need. Then we can go on for hours. If you complete something, you play it, and it’s finished. Once you resolve it, there’s nothing more to do. But when it’s open, you can suspend it…”. Een aanpak die Pierre op zijn manier uitwerkte. “Zelf had ik wel degelijk enkele partijen uitgeschreven maar die waren beperkt tot het minimum. Ieder had meer dan vrijheid genoeg om alles in te vullen. Het was vooral een kwestie van uiterst geconcentreerd te blijven want elke muzikant op zich had de mogelijkheid om een andere wending te bepalen. We repeteerden weliswaar twee dagen voor het concert maar de avond zelf bleef het meeste toch wel heel open”. 

“Horum omnium fortissimi sunt Belgae”, zij het met wat Nederlandse hulp (Reinier Baas en Ben van Gelder). Alles verpakt in een aangepaste psychedelische hoes met artwork van Simon Defosse die ook de vorige twee hoezen ontwierp. Urbex runs the voodoo down!






Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.




Steam


© Jazzenzo 2010