bezetting: Tom van der Zaal altsaxofoon, Rob van Bavel piano, Matheus Nicolaewsky contrabas, Joost van Schaik drums. Speciale gasten: Peter Bernstein gitaar, Floriaan Wempe tenorsaxofoon
opgenomen: 3 en 4 maart 2019, Fattoria Musica, Osnabrück, Duitsland
uitgebracht: oktober 2020
label: eigen beheer
tijdsduur: 50’25
website: tomvanderzaal.com

In een periode waarin sommige labels het ene na het andere debuut lanceren van nog enigszins bleekneuzige muzikanten, komt dertiger Tom van der Zaal met een volledig uitgerijpt album, dat hij in eigen beheer uitgeeft. De Haagse altsaxofonist won in 2006 op zijn negentiende het Prinses Christina Concours. Van der Zaal is een groot bewonderaar van hard bop en steekt die voorliefde niet onder stoelen of banken. Zijn debuut ‘Time Will Tell’ is op zijn minst een hommage aan deze jazzstijl en lijkt zo weggekaapt uit de magazijnen van Blue Note.

Zorgvuldig
Alle composities zijn afkomstig van de altsaxofonist behalve het bekende ‘Smile, geschreven door Charlie Chaplin. Ook de zorgvuldige keuze van zijn begeleiders getuigt van goede smaak: pianist Rob van Bavel, contrabassist Matheus Nicolaewsky en drummer Joost van Schaik. De Amerikaanse gitarist Peter Bernstein speelt op een viertal tracks mee en tenorsaxofonist Floriaan Wempe treffen we aan op de eerste twee nummers: het felle ‘A Not So Beautiful Friendship’ en het latin-achtige ‘Favela Chique’.

Glans
Van der Zaal bewijst dat de muziek uit de jaren vijftig nog steeds niet zijn glans verloren heeft. De karaktervolle ballad ‘Dilemma’ en het opwekkende ‘Enrichment’ hebben alles in zich om nieuwe klassiekers te worden. Bijzonder is de intro die muzikale gast Bernstein speelt op ‘Smile’ en de later volgende improvisatie vormt een soort samenvatting van de taal van de jazzgitaar. Een solo die Van der Zaal drijft tot misschien wel de beste solo van zijn album.

Indrukwekkend
De ballad-capaciteiten van de leider worden ruimschoots uitgelicht in het titelnummer ‘Time Will Tell’, een stuk waarin hij de emotionele diepte opzoekt. In ‘The Ballpark Fence’ wordt het tempo weer stevig opgevoerd, met levendig pianowerk van Van Bavel en wederom zo’n weergaloze gitaarsolo van Bernstein. De ‘Gospel Song’ en de daarna volgende titelloze jamsessie, een verrassing die niet op de hoes staat vermeld, vormen een mooie afsluiter van een van de meest indrukwekkende debuten die er de afgelopen jaren in de Nederlandse jazz zijn verschenen.

A Not So Beautiful Friendship