Loet van der Lee Quintet – Rode Hert Sessions

bezetting: Loet van der Lee trompet, flugelhorn; Gideon Tazelaar tenorsaxofoon; Sebastiaan van Bavel piano; Cas Jiskoot contrabas; Tim Hennekes drums. Gasten: Will Jasper fluit, altsaxofoon; Allard Gossens gitaar
opgenomen: 26 – 29 december 2019, Rode Hert Studio, Roderwolde
uitgebracht: oktober 2020
label: Jazzshop Records
aantal stukken: 10 / 5
tijdsduur: 70’59 / 23’23
website: vanderleemusic.com

Trompettist Loet van der Lee (1968) is een actief baasje. In 1993 afgestudeerd aan het Hilversums Conservatorium, omspant zijn muzikale carrière inmiddels meer dan drie decennia. Ook is Van der Lee al jarenlang de motor achter het Meer Jazz Festival en leider van de Holland Big Band.

Kwintet
Er staan al zo’n twaalf albums op zijn naam en in december 2019 trok hij de Rode Hert Studio in Roderwolde in om opnames te maken met zijn huidige kwintet, aangevuld met gitarist Allard Goossens en altsaxofonist Will Jasper die beurtelings op fluit en altsaxofoon te horen is. De repertoirekeuze is een aangename mix van bekende standards en eigen materiaal. Als bonus is een extra cd bijgevoegd met een aantal extra tracks en een alternate take van het van Duke Ellington afkomstige ‘In a Sentimental Mood’.

Lyrisch
De eerste cd start met ‘Secret Garden’, een compositie van de leider waarin zijn lyrische capaciteiten worden uitgelicht. ‘Vista’ vormt een schitterende hommage aan Tom Harrell, tevens de auteur van dit stuk. Lekker snel is ‘Blues Lee’ en de ballad-capaciteiten van Van der Lee komen uitgebreid voor het voetlicht in zijn ontroerende interpretatie van ‘The Nearness Of You’, waarop hij op flugelhorn te horen is. Bijzonder fraai is ook zijn spel in ‘Alone Together’ en ‘In a Sentimental Mood’, waarin ook veel ruimte is voor het krachtige spel van tenorsaxofonist Gideon Tazelaar en de fantasierijke improvisaties van pianist Sebastiaan van Bavel.

Poëzie
De 100 jaar geleden geboren jazzvernieuwer Charlie Parker wordt geëerd in het felle ‘Ah Leu Cha’. Een hoogtepunt van muzikale poëzie vormt de visie van het ensemble op het bekende ‘Imagination’. Lekker losjes klinkt het door Van der Lee geschreven ‘Free Lancer’, waarin de leider wederom op flugelhorn te horen is. Een meer dan geslaagde afsluiter vormt het nieuwe arrangement van het fameuze ‘Concierto de Aranjuez’.

Bonus
De bonus-cd is gewijd aan een vijftal standards: ‘What Am I Here For’, ‘Secret Love’, ‘Recordame’, ‘Soy Califa’ en een tweede versie van ‘In a Sentimental Mood’. Sterke interpretaties waarin het krachtig gespeelde ‘Soy Califa’ van Dexter Gordon een uitblinker vormt. De ‘Rode Hert Sessions’ vormen een hoogtepunt in het oeuvre van Van der Lee en getuigen van de eerste minuut tot de laatste seconde van speelplezier en uitmuntend vakmanschap. Een absolute aanrader!

Promo