Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Fred Hersch – Songs from Home

CD-RECENSIE 

Fred Hersch – Songs from Home
bezetting: Fred Hersch piano, John Hébert contrabas, Eric McPherson drums
opgenomen: augustus 2020, thuis in Pennsylvania
uitgebracht: november 2020
label: Palmetto Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 57’41
website: fredhersch.com - palmetto-records.com
door: Cyriel Pluimakers



Net zoals veel andere musici streamt de Amerikaanse pianist Fred Hersch (1955) elke dag een miniconcert uit zijn huiskamer onder het motto’ Tune of the Day’. In augustus 2020 maakte hij ook opnames voor een album op zijn vijftig jaar oude SteinwayModel B: ‘Songs from Home’. De klank van de vleugel heeft inmiddels zijn glans verloren en wat overblijft is een enigszins stoffig geluid dat zorgt voor een patina met een bijzonder karakter.

Breekbaar
Hersch speelt een breed repertoire met jazz standards, popsongs en eigen composities. Je voelt je als luisteraar letterlijk thuis in de intimiteit van zijn huiskamer. De muziek heeft geen grote pretenties en spreekt misschien daarom extra aan. De improvisaties vormen een soort persoonlijke brieven van een breekbaar musicus die het verhaal van zijn broze bestaan vertelt. De pianist is al decennialang HIV-patiënt en heeft meer dan eens op het randje van de dood gezweefd. 

Spiritueel
Het album opent met het bekende ‘Wouldn’t It Be Lovely’ van Frederick Loewe. Heel diep reikt Hersch in een weergaloze versie van Joni Mitchell’s ‘All I Want’. Een spiritueel niveau dat we ook terugvinden in zijn eigen compositie ‘West Virginia Rose’, die naadloos overgaat in de traditional ‘The Water Is Wide’. Fraai is ook zijn interpretatie van het van trompettist Kenny Wheeler afkomstige ‘Consolation (A Folk Song)’, een tune die zelden uitgevoerd wordt maar het aura heeft van een onsterfelijke ballad.

Klankenschilder
In Ellington’s klassieker ‘Solitude’ horen we de klankenschilder Hersch op zijn best. In zijn improvisatie horen we de gedachtegangen en hersenspinsels van een bijzonder intelligent musicus bij wie elke noot bezield is. Tot slot mondt deze ronduit schitterende productie in John Lennon’s ‘When I’m Sixty-Four’, een verwijzing naar de leeftijd waarvan de pianist nooit gedacht had dat hij deze zou bereiken. 21 oktober jl. is Hersch 65 jaar geworden, een evenement dat hij zal vieren met een livestream op 6 en 7 november a.s. vanuit The Village Vanguard in New York.



Beluister dit alum via Spotify, inloggen noodzakelijk.


© Jazzenzo 2010