Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Toine Thys - Orlando

CD-RECENSIE

Toine Thys - Orlando
bezetting: Toine Thys tenor- & sopraansaxofoon, basklarinet; Maxime Sanchez piano; Florent Nisse contrabas; Antoine Pierre drums
opgenomen: mei 2019, Espace Senghor, Brussel
release: 13 november 2020
label: Hypnote Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 51’37
website: toinethys.com - hypnoterecords.com
door: Georges Tonla Briquet


‘Orlando’ is het debuut van een nieuwe formatie rond saxofonist Toine Thys, die onder meer al samenwerkte met Arno Krijger, Karl Jannuska, Hervé Samb, Jozef Dumoulin, Andrew D’Angelo en Harmen Fraanje. Het is meteen een van zijn sterkste uitgaven.

De Brusselse multi-instrumentalist Toine Thys (tenor-, alt- en sopraansaxofoon, basklarinet, fluit) bezit de gezonde drang zichzelf regelmatig opnieuw uit te vinden. Niet dat hij zijn wagonnetje koppelt aan de heersende trend of hype. Bij hem is het een kwestie van evolueren als muzikant en componist. Recente bewijzen zijn de samenwerking met de Franstalige popzanger Sacha Toorop maar tevens deze ‘Orlando’ waarbij hij zich omringt met de twee Parijzenaren pianist Maxime Sanchez (Chris Cheek, Magic Malik) en bassist Florent Nisse (Michel Portal, Yaron Herman) samen met drummer Antoine Pierre (URBEX, Philip Catherine). 

Nog een sterk punt van Thys, hij kiest steeds de juiste muzikanten en hij weet niet alleen het beste uit hen naar boven te halen maar stimuleert vooral hun minder bekende eigenschappen. Meest expliciete voorbeeld hiervan ditmaal is drummer Antoine Pierre, die net nog met zijn Urbex Electric het magistrale ‘Suspended’ afleverde. Deze vormt samen met bassist Florent Nisse een discrete maar uiterst betrouwbare ritmesectie. Het duo is over heel de cd haast extreem teruggetrokken en sober aanwezig maar neem hen weg en alles valt uit elkaar. De intro van de opener, tevens het titelstuk, stelt dit linea recta duidelijk.

Thys zelf schittert als vanouds in de rol van stijlvolle spelmaker zonder narcistische trekjes. Daarbij schakelt hij moeiteloos en naadloos over van tenorsaxofoon naar sopraansaxofoon en basklarinet zonder dat daarbij de ingezette sfeer radicaal wijzigt. In de persoon van pianist Maxime Sanchez heeft hij in deze context de ideale sparring partner die mee de composities opbouwt en opentrekt. Als twee volleerde gidsen leiden ze de luisteraar door hun territorium, onderweg om beurt honderduit vertellend maar ze vermijden geenszins al wat heftigere discussies. Over het algemeen overheerst een melancholische stemming maar een aantal keer zetten de heren alles onder hoogspanning zoals in ‘Survival Mode’, ‘Mandingue’ en ‘Bad Gang’. Niet toevallig prijkt op de hoes een quote van Virginia Woolf: “Nothing thicker than a knife’s blade separates happiness from melancholie”. De cd-titel is trouwens ontleend aan haar gelijknamige roman. 

Puzzelwerk
De composities zijn van Thys zelf (acht van de tien) maar ook Antoine Pierre en Florent Nisse leverden een bijdrage. Wat ‘Orlando’ extra interessant maakt, is het boekje met tien zwart-witfoto’s van Gil Mirande. Aan de luisteraar om deze te laten stroken met de tien nummers. Er valt geen prijs te winnen en een juiste oplossing is er niet maar het is wel een manier om de muziek vanuit een andere invalshoek te beluisteren en zo sluimerende details en onderliggende segmenten te ontdekken. Tip: luister eerst zonder de titels te bekijken en doe een eerste poging. Herhaal de oefening nadien en probeer de foto’s te laten overeenstemmen door net eerst de titels te lezen. Het lijkt alsof het gaat om een verschillende cd!

We kunnen gerust stellen dat Toine Thys met dit kwartet een voorlopig hoogtepunt van zijn carrière bereikt, als muzikant maar tevens als componist. Zodra hij de kans krijgt in de nabije toekomst, bewijst hij dit ongetwijfeld ook live. 




Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.




Forever Ago


© Jazzenzo 2010