bezetting: James Brandon Lewis tenorsaxofoon, Aruán Ortiz piano, Brad Jones contrabas, Chad Taylor drums
opgenomen: 13 januari 2020, Oktaven Studio, Mount Vernon, NY
uitgebracht: oktober 2020
label: Intakt Records
tijdsduur: 46’29
website: jblewis.com - intaktrec.ch

Er zijn tegenwoordig weinig blazers die onverschrokken in de voetsporen durven te treden van de free jazz pioniers uit de jaren zestig. De uit Buffalo NY afkomstige James Brandon Lewis (1983) is een gelukkige uitzondering. Met stevige producties als ‘No Filter’, ‘UnRuly Manifesto’ en ‘Live in Willisau’ maakte hij de afgelopen jaren duidelijk dat hij een geluid wil geven aan de rauwste kanten van de jazz. Op zijn tenorsaxofoon heeft hij een groot en bijna profetisch geluid. Een concert van hem is een magische en onvergetelijke gebeurtenis.

Droombezetting
Voor het Zwitserse Intakt Records verzorgde hij de ronduit magistrale productie ‘Molecular’, met pianist Aruán Ortiz, contrabassist Brad Jones en drummer Chad Taylor. Een droombezetting die de tenorsaxofonist naar de toppen van zijn kunnen voert. Over repeterende motieven van Ortiz speelt Lewis lange krachtige lijnen die zonder meer aan energy players als Albert Ayler, Frank Wright en Pharoah Sanders doen denken. Een meer dan overtuigende aanpak waarin de oerbeginselen van de jazz te horen zijn, authentiek en onversneden.

Meedogenloos
In tegenstelling tot veel historische free jazz producties is ‘Molocular’ buitengewoon zorgvuldig opgebouwd, met een voor de luisteraar goed te volgen ontwikkeling. Het album opent met ‘A Lotus Speaks’ een soort proloog die uitmondt in het meditatieve ‘Of First Importance’. Het krachtige ‘Helix’ en het percussieve ‘Per 1’ voeren je naar het titelnummer ‘Molecular’, dat een prachtige solo van pianist Ortiz bevat die leidt naar een bijna meedogenloze improvisatie van de leider.

Ostinato
De opgebouwde spanning wordt hierna zorgvuldig afgebouwd in ‘Cesaire’ en het ostinato-achtige ‘Neosho’. De track ‘Breaking Code’ laat de spiritual herleven en verwijst expliciet naar de indringende exploraties van vernieuwer John Coltrane. Heftig en vol expressie is ‘Anguish Departed’, waarna het tedere ‘Lovery’ deze meer dan bijzondere productie afsluit.

Van alle saxofonisten die er de afgelopen jaren op het toneel verschenen zijn, zou James Brandon Lewis met zijn eerlijke verhaal zomaar de beste papieren in handen kunnen hebben voor de toekomst van de jazz.