Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Sonny Rollins – Rollins in Holland

CD-RECENSIE 

Sonny Rollins – Rollins in Holland
bezetting: Sonny Rollins tenorsaxofoon, Ruud Jacobs contrabas, Han Bennink drums
opgenomen: 3 mei 1967 Academie voor Beeldende Kunst Arnhem, 5 mei 1967 VARA-Studio 5 Hilversum en NCRV TV Go Go Club Loosdrecht
uitgebracht: oktober en november 2020
label: Resonance Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 130’15 (2-cd)
website: resonancerecords.org - jazzarchief.nl
door: Cyriel Pluimakers


Binnenkort komt het jazzlabel Resonance Records met unieke opnamen uit 1967 van jazzlegende Sonny Rollins afkomstig uit het Nederlands Jazz Archief. Op 27 november verschijnt er wereldwijd een 3-lp set tijdens Record Store Day en 4 december aanstaande komt er een dubbel-cd uit met hetzelfde materiaal. De uitgave bevat niet alleen registraties die afkomstig zijn van een drietal optredens, maar ook de nodige documentatie. Zo zijn er fraaie foto’s opgenomen en interviews met Rollins en zijn Nederlandse begeleiders Ruud Jacobs en Han Bennink. De liner notes zijn verzorgd door biograaf Aidan Levy en Frank Jochemsen, freelancemedewerker bij het Nederlands Jazz Archief.

Echo
Jarenlang circuleerden onder jazzverzamelaars diverse cassettebandjes van deze Nederlandse tournee. Het is ronduit een verrassing te noemen dat de nieuwe uitgave opnames van goede kwaliteit uit de VARA-Studio bevat. Minder geslaagd is dat de overdreven echo uit de kelders van dit gebouw in de digitale mastering is meegenomen, een manier van geluidsbewerking die ooit leuk klonk op een mono buizenradio maar niet op de afluistersystemen van nu. De NCRV TV registraties uit de Loosdrechtse Go-Go Club zijn eveneens van aanvaardbare geluidskwaliteit en de amateuropnames uit de Arnhemse Academie voor Beeldende Kunst vormen een soort bonus. 











Sonny Rollins met Han Bennink en Ruud Jacobs in 1967 in
Arnhem. Foto © Toon Fey (afkomstig uit begeleidend boekje).



Capriolen

Het album start met registraties uit de VARA-Studio van 5 mei 1967. Rollins begint relaxed met de ballad ‘The Blue Room’. Hij vervolgt met het in uptempo gespeelde ‘Four’. Het is opmerkelijk hoe goed Jacobs en Bennink al op de tenorsaxofonist zijn ingespeeld. Prachtig is het traag gespeelde ‘Love Walked In’ en het felle ‘Tune Up’, de afsluiter van de Hilversumse opnames. 

Geoliede machine
Dat het ensemble aardig warm gespeeld is, blijkt uit de ’s avonds in Loosdrecht gemaakte opnames in de Go Go Club van Pim Jacobs en Rita Reys. ‘SonnyMoon for Two’ vormt de opener en hierbij valt op dat het trio inmiddels klinkt als een geoliede machine die feilloos alle capriolen van de leider weet te volgen. Het alerte slagwerk van Bennink en de heerlijke walking bass van Jacobs zorgen voor een solide fundament, waarop de muzikale architect veilig zijn bouwwerken kan neerzetten. Meesterlijk is de onbegeleide improvisatie voordat Rollins het bekende ‘Love Walked In’ start. Je voelt hoe het publiek zijn adem inhoudt. De saxofonist is enorm op dreef en geeft ook de nodige ruimte aan zijn begeleiders, waarbij vooral contrabassist Jacobs excelleert. 











De NJA-tapes van de concerten op 5 mei 1967 in de VARA Studio en de Loosdrechtse Go Go Club. Foto © Kathleen Nuijens.



Bonus

De extra toegevoegde amateuropnames uit de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem van 3 mei 1967 vormen een bijzondere bonus. We horen een stevig uitpakkende Rollins in ‘Three Little Words’, met een minutenlang durende improvisatie waarin hij deze standard letterlijk en figuurlijk uitkleedt. Vervolgens gaat de ballad ‘They Can’t Take That Away From Me’ naadloos over in het lijflied ‘SonnyMoon For Two’. Rollins speelt als een bezetene en komt tot ronduit grootse prestaties in achtereenvolgens ‘On Green Dolphin Street’, ‘Love Walked In’ en ‘Four’. Als luisteraar vergeet je de gebrekkige geluidskwaliteit van deze registratie. De muziek voelt aan als een nieuw ontdekt historisch meesterwerk dat wacht op een grondige restauratie.

Verrassing
Samenvattend kan gesteld worden dat de Resonance-uitgave ‘Rollins in Holland’ een welkome aanvulling is binnen zijn discografie. Van deze periode uit zijn carrière is maar weinig gedocumenteerd. In mei 1966 nam Rollins nog voor Impulse ‘East Broadway Run Down’ op. Vervolgens keerde hij niet meer in de platenstudio’s terug tot 1972. In meer dan een opzicht vormt het nieuwe album van de meestersaxofonist dé jazzverrassing van 2020.



Tune Up
5 mei 1967, VARA Studio 5 in Hilversum.


© Jazzenzo 2010