Martin Wind contrabas
opgenomen: 13 november 2019, Motor Music Studio, Mechelen
uitgebracht: augustus 2020
label: Laika Records
tijdsduur: 44’14
website: martinwind.com - laika-records.com

De Duitse contrabassist Martin Wind (1968) is actief in het klassieke genre en in de jazz. Inmiddels maakte hij een tiental albums als leider of co-leider. Hij speelde onder meer met Monty Alexander, Pat Metheny, Toots Thielemans, Michael Brecker, Mike Stern en John Scofield. Sinds 2013 werkt hij regelmatig met de Belgische gitarist Philip Catherine, met wie hij in 2013 het duo-album ‘New Folks’ (ACT) opnam.

Puur
In november 2019 ging hij de Mechelse Motor Music Studio in met naast Catherine ook Ack van Rooyen, recente winnaar van de BUMA Boy Edgar Prijs. Voor het repertoire is er een aangename mix gemaakt van standards en eigen nummers van Wind. De productie start met de van Kenny Wheeler afkomstige ballad ‘Canter’, een compositie vol weemoed die ingeleid wordt met een gestreken solo van de contrabassist. De inmiddels 90-jarige Van Rooyen fluistert de prachtige melodie, zoals alleen hij dat kan. Waar bij menig collega de nodige valse luncht te bespeuren valt, hoor je bij Van Rooyen alleen puur geluid. Zijn trefzekere toonvorming is ongeëvenaard. Gitarist Catherine pakt het uitgelegde spoor op in een fantasierijke improvisatie.

Ruimte
Heerlijk is het in medium tempo uitgevoerde ‘Everything I Love’ van Cole Porter. Het titelstuk ‘White Noise’ geeft uitgebreid de ruimte aan solo’s van Van Rooyen en Catherine. In ‘But Beautiful’ gebruikt de gitarist de nodige effecten, waardoor even een licht fusion karakter ontstaat. Van Rooyen maakt echter geen gebruik van vervorming en domineert de set met zijn pure en onversneden aanpak. In ‘The Dream’, geschreven door Wind, keert Catherine terug naar dat typerende zangerige geluid dat al heel wat decennia zijn handelsmerk vormt. In 2003 voerde de contrabassist het nummer uit met gitarist Metheny bij de opening van zijn serie ‘Jazz Baltica’ in het Kieler Schloss.

Allure
Groots is Van Rooyens spel in zijn eigen compositie ‘Autumn Bugle’: elke noot is raak en van klassieke allure. Een fraai gitaar-contrabas duet krijgen we voorgeschoteld in ‘A Genius and a Saint’, opgedragen aan musicus Bob Bowen die tien jaar geleden omkwam bij een fietsongeluk in New York. In het afsluitende ‘I Fall In Love too Easily’ valt alles nogmaals op zijn plek: de melancholieke flugelhorn, de zingende gitaar en de rotsvaste contrabas. Een weergaloos mooi album!

White Noise