Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Keith Jarrett – Budapest Concert

CD-RECENSIE 

Keith Jarrett – Budapest Concert
bezetting: Keith Jarrett, piano
opgenomen: 3 juli 2016, Béla Bartók Concert Hall, Boedapest
uitgebracht: november 2020
label: ECM
tijdsduur: 37’26 / 54’46
website: www. ecmrecords.com
door: Cyriel Pluimakers





In oktober jongsleden kwam het bericht dat de 75-jarige pianist Keith Jarrett nooit meer zou kunnen optreden. Een tweetal herseninfarcten gedurende de eerste helft van 2018 maakten een voortijdig einde aan een van de meest succesvolle naoorlogse jazzcarrières.

Ooit begonnen bij Art Blakey’s Jazz Messengers en het Charles Lloyd Quartet in de jaren zestig, groeide Jarrett uit tot de ultieme publiekslieveling. Met name zijn solo-optredens en zijn Standards Trio, met contrabassist Gary Peacock en drummer Jack DeJohnette, konden rekenen op wereldwijde waardering. Zijn ‘Köln Concert’ uit 1975 is het meest verkochte solo jazzalbum aller tijden: zo’n vier miljoen exemplaren wisten hun weg naar het kopende publiek te vinden.

Recital
Jarrett trad de afgelopen twee decennia nog maar sporadisch op. Gelukkig had ECM, zijn vaste label, voldoende concertopnames op de plank liggen om de Jarrett-fans te voeden. De meeste optredens zijn digitaal vastgelegd en een selectie hieruit zal de komende jaren het licht zien. De laatste uitgave betreft een recital van zomer 2016 uit de beroemde Béla Bartók Concert Hall in Boedapest. 

De voorouders van de pianist komen uit Hongarije en hij beschouwde het als een bijzondere eer om in deze imposante zaal op te treden. Het geval wil dat deze opname twee weken eerder heeft plaatsgevonden dan de eind vorig jaar verschenen uitgave ‘Munich 2016’. Deze werd goed ontvangen.

Moment
Het artistieke niveau dat Jarrett in Boedapest bereikt, is zeker vergelijkbaar met zijn prestaties in de Beierse hoofdstad. Zijn solo-exercities vormen een soort genre overschrijdende gedachtenspinsels waarin jazz, klassiek, folk en lichte muziek hand in hand gaan. Soms leidt het tot muzikaal gemijmer, dan weer horen we zijn briljante kant of een lekker aardse blues. Niemand, maar dan ook echt niemand kan beter in het moment improviseren dan Jarrett. Zijn mooie techniek en uitgebreide achtergrond, zorgen ervoor dat het artistieke resultaat geen enkel moment saai of voorspelbaar wordt.

Genadeloos
Het Hongaarse recital vormt een diep spirituele gebeurtenis, met een Jarrett die de concertvleugel nu eens met tederheid en dan weer met hamerslagen behandelt. Moeiteloos schakelt hij over van gevoelige liedjes naar polyritmische passages of percussieve stukken. Bijna genadeloos werkt hij bijna tachtig minuten toe naar een climax, om vervolgens te eindigen met twee prachtige standards: ‘It’s A Lonesome Town’ en het overbekende ‘Answer Me, My Love’. De doorleefde versie van Jarrett kan zo een prominente plaats krijgen naast die van Joni Mitchell.




Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.


© Jazzenzo 2010