Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Kari Ikonen – Impressions, Improvisations And Compositions

CD-RECENSIE

Kari Ikonen – Impressions, Improvisations And Compositions
bezetting: Kari Ikonen piano
opgenomen: augustus 2019, Helsinki
uitgebracht: 8 januari 2021
label: Ozella Music
aantal stukken: 12
tijdsduur: 38’41
website: kariikonen.com - ozellamusic.com
door: Georges Tonla Briquet




Een heel programma voor de nieuwe solo-cd van de Finse pianist Kari Ikonen. De keuze om het schilderij ‘Blue’ van Wassily Kandinsky op de hoes af te beelden, was heel bewust. “Net zoals hij dat deed, laat ik mij zowel leiden door spontane gevoelens en externe invloeden als door nauwgezette en bewust uitgedokterde structuren”.

Een visie die Ikonen hier tot het uiterste doortrok. Zo haalde hij een deel van zijn inspiratie voor zijn composities en improvisatie bij kunstwerken en (korte) verhalen. Een andere belangrijke bron van ideeën was de rijke traditie van de Arabische maqams. Om de microtonen te kunnen brengen, bouwde hij indertijd de Maqiano, een toestel dat hij in de binnenkant van zijn Steinway & Sons B211 uit 1969 plaatst en zo Arabische toonladders kan spelen. Een uiterst vernuftig staaltje van techniek dat gelukkig niet overheerst maar enkel dient om welbepaalde stemmingen te extrapoleren.

Het korte en kinetische openingsnummer ‘Imprologue’ is meteen een sterk voorbeeld van dergelijke dualiteit. De combinatie van de harde snarenklanken van een prepared piano, de blokjes die op en neer springen, percussiegeluiden en de onregelmatige ritmestructuur schept onverwijld een aparte sfeer kenmerkend voor wat volgt en dat is heel wat. Zo zijn er de tegenstellingen tussen mineur en majeur die op de spits gedreven worden, komen nog meer verwijzingen voor naar schilders (met andere werken van Kandinsky en tevens Paul Klee), waagt hij zich aan Japanse structuren (de veelzeggende titel ‘Koto’) en duiken in enkele stukken varianten op van de bewuste maqams. Een enkele cover zit tussen dit alles, namelijk ‘Pinocchio’, door Ikonen beschouwd als zijn favoriete nummer van Wayne Shorter en waarin hij voor de gelegenheid een deel van de pianogeschiedenis overloopt. 

Na de activiteiten met groepen als Orchestra Nazionale della Luna en zijn eigen trio en samenwerkingen met onder meer Vincent Courtois, Louis Sclavis en Tony Malaby blijft Kari Ikonen verrassen, ook solo. Een muzikale omnivoor en wereldburger in de brede zin van het woord die aan de hand van zijn instrument fundamentele aspecten en essentiële krachtlijnen van jazz op een heel bijzondere manier kadreert. Deze conceptuele benadering blijft gelukkig tevens getekend door een magische uitstraling.




Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.




Impressions, Improvisations And Compositions.


© Jazzenzo 2010