Enrico Pieranunzi & Bert Joris - Afterglow
CD-RECENSIE
Enrico Pieranunzi & Bert Joris - Afterglow
bezetting: Bert Joris trompet, flugelhorn; Enrico Pieranunzi piano
opgenomen: 7 en 8 september 2018, MotorMusic, Mechelen
uitgebracht: januari 2021
label: Challenge Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 41’38
website: enricopieranunzi.it - bertjoris.com - challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Een paar dagen voordat de Italiaanse pianist Pieranunzi in de Mechelse MotorMusic studio stond voor de sessie ‘Common View’ met contrabassist Jasper Somsen en drummer Jorge Rossy, maakte hij al een duo-opname met de Belgische trompettist Bert Joris. Waar op de trio-sessie vooral elegant met elkaar wordt gemusiceerd, gaat de Italiaan met Joris de diepte in. Hier gaat het niet om elkaar pleasen, maar staat vanaf de eerste noot tot de laatste seconde de creativiteit centraal. Opmerkelijk is het dat producer Somsen de liner notes schrijft en zichzelf ook maar meteen feliciteert met het behaalde resultaat. Tikje genant!
Poëzie
Via een uitgelezen repertoirekeuze, met de nadruk op ballads, weten de trompettist en pianist een groots panorama van muzikale poëzie neer te zetten. Pieranunzi staat garant voor maar liefst zeven eigen composities en Joris draagt een tweetal stukken bij. Uitgesproken filmisch is het karakter van de opener ‘Siren’s Lounge’. Een sfeer die aanvoelt als de herleving van de nouvelle vague en wordt voortgezet in het uitgesproken lyrische titelstuk ‘Afterglow’. Het huppelende ‘Millie’, afkomstig van Joris, doorbreekt het patroon. Een hoogtepunt vormt de aan Pieranunzi’s neefje opgedragen ‘Cradle Song For Mattia’, een slaapliedje van ultieme schoonheid.
Gloedvol
Ritmisch van karakter is ‘Five Plus Five’ en gloedvol klinkt de flugelhorn in de ballad ‘Anne April Sang’. ‘Freelude’ is door Joris en Pieranunzi samen geschreven, iets wat ook geldt voor ‘Not Found’: avontuurlijke stukken die ter plekke lijken te zijn ontstaan. In ‘What’s What’ dagen beide musici elkaar uit tot een dialoog op het scherpst van de snede en als een duveltje uit een doosje volgt hierna de van Joris afkomstige ballad ‘How Could We Forget’, waarin hij op zijn instrument de diepte opzoekt.
Grootmeesters
Het album ‘Afterglow’ ademt speelplezier en weet zonder muzikale franje de luisteraar in het hart te raken. Bijna ideaal is de afwisseling tussen langzame en ritmische composities. Pieranunzi tovert de ene na de andere fraaie melodie uit het klavier en de improvisaties van Joris, op trompet en flugelhorn, steken ver uit boven de prestaties van de meeste andere West-Europese collega’s. Hier zijn twee grootmeesters aan het woord, twee verhalenvertellers pur sang. Hun composities snijden hout en vormen een uitstekende basis voor sterke improvisaties. Artistieke krachten die aan het slot bij elkaar komen in de ultieme lullaby ‘The Real You’, ook weer zo’n meesterwerkje van Pieranunzi.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Afterglow
Geheel met Cyriel eens: prachtige plaat. Had het genoegen deze te mogen bespreken voor Jazzflits.
Ruud Bergamin (E-mail ) (URL) - 26-01-’21 13:40