bezetting: Julien Tassin gitaar; Nicolas Thys contrabas; Dré Pallemaerts drums
opgenomen: lente 2020, Sunny Side Inc., Brussel
uitgebracht: 27 november 2020
label: Igloo
tijdsduur: 46’07
website: julien-tassin.com - igloorecords.be

De twee recente cd-opnamen ‘Moondancer’ en ‘Pictures From Home’ van de Belgische gitarist Julien Tassin kregen door de alom bekende reden vertraging, maar nu kwam er dan toch een officiële release. Het was alleszins het wachten waard, vooral door de onderlinge verschillen die opnieuw de veelzijdigheid van deze muzikant aantonen.

‘Moondancer’ is het vervolg op het succesvolle debuutalbum ‘Sweet Tension’ (Igloo, 2018). Achter het drumstel zit nog altijd Dré Pallemaerts terwijl contrabassist Nicolas Thys eveneens trouw bleef. Tassin zelf houdt het bij zijn gitaar en leverde ook alle muziek. Concreet betekent dit laatste dat hij de basisstructuren voorzag en dat de drie deze vervolgens gezamenlijk volledig uitwerkten. De opname hadden plaats in de lente van 2020 net toen het nog mogelijk was om met drie gelijktijdig aanwezig te zijn in de studio, een aspect waar Tassin heel veel belang aan hecht.

Titel en hoestekening doen vermoeden dat het om een eigen fantasiewereld gaat. Dat is ook zo, bevestigde Tassin in een recent interview. Een verhaal dat volgens een welbepaald idee opgebouwd wordt, inclusief een ‘Ouverture’ en een afsluiter, ‘The Night Is Still Young’, wat duidt op een mogelijk vervolg.

Tussen begin- en eindpunt leidt het trio de luisteraar door een kleurrijk decor. De rode draad is weliswaar jazz maar zonder strak keurslijf. Invloeden uit het weidse americana-genre borrelen af en toe naar boven terwijl de banden met pop en rock beurtelings onderlijnd worden. Dat Tassin tevens actief is bij groepen als Run SOFA en deelnam aan de opnamen van The Black Days Sessions van funkjazz bassist Daniel Romeo (bij wie hij al jaren speelt) is daar niet vreemd aan. Wat eveneens weer opduikt, is die typische sixties gitaarsound die vooral aansluit bij de hele surf-beweging en varianten hiervan. Een album tussen melodisch lyrisme en popgetinte jazz met een rockaccent.

Julien Tassin - Pictures From Home
bezetting: Julien Tassin baritongitaar, akoestische gitaar, kalimba
opgenomen: april-augustus 2020, thuis
uitgebracht: 28 augustus 2020
label: Eigen beheer
tijdsduur: 41’16

‘Pictures From Home’ kent een totaal ander concept. Het betreft namelijk een solo-opname die enkel digitaal beschikbaar is. De vorige solorelease van Tassin (‘Momentum’, 2019) werd uitgebracht bij Hypnote Records. Wat ‘Pictures From Home’ extra interessant maakt, is dat Tassin aan acht verschillende regisseurs, tekenaars en fotografen vroeg om bij elk nummer een clip te bedenken waarvoor ze volledig carte blanche kregen. Aan hen om zijn muziek kracht bij te zetten met hun beelden. En die wisselwerking loopt sterk uiteen. Niet kwalitatief maar vooral in het eindresultaat. Boeiend is om eerst de muziek te beluisteren zonder de filmpjes te bekijken en je eigen fantasie de vrije loop te laten om vervolgens een vergelijking te maken met het aangeboden materiaal.

De acht titels zijn uiterst cinematografisch: ‘Wintersleep’, ‘Petit Rêve’, ‘Vertige’, ‘Ancestors’, ‘Father’s Spleen’, ‘Plume’, ‘Observance’ en ‘Suavae/Alegria’. De muziek zelf zit eveneens boordevol filmische stijlelementen en laveert daarbij tussen blues (nog steeds een van Tassin’s zijn grote liefdes), een horrorsfeertje (de beelden van een verlaten Brussel bij ‘Wintersleep’) en heel vage spacy sfeerscheppingen. ‘Ancestors’ klinkt dan weer in het verlengde van Ry Cooder zijn ‘Paris, Texas’. Een aantal keer hoor je zelfs duidelijk de gitarist zijn ademhaling, alsof Tassin in je eigen woonkamer musiceert. Een heel intieme outing over de hele lijn gebracht op akoestische en baritongitaar met af en toe klein accenten met kalimba.

Bestempel Julien Tassin niet als een jazzcat die wat flirt met rock en pop of een rocker die zich waagt aan jazz. Die foute attitude heeft hij gelukkig niet. Hij is een muzikant die als een laborant in de weer is met suspensieculturen en celstructuren en zo op zoek gaat naar diverse combinaties waar hij naderhand iets totaal nieuws mee creëert. En nu maar hopen dat dit alles zo snel mogelijk een live vervolg krijgt want deze gitarist weet op een podium steeds extra verrassend af te wijken van zijn cd’s.

Beluister Moondancer via Spotify, inloggen noodzakelijk.

'Pictures From Home'. v.l.n.r.: 1. Suave/Alegria. 2. Observance. 3. Plume. 4. Father's Spleen. 5. Ancestors. 6. Vertige. 7. Petit Rêve. 8. Winter Sleep.