bezetting: Joe Lovano tenor- en sopraansaxofoon, tarogato, gong; Marilyn Crispell piano; Carmen Castaldi drums
opgenomen: november 2019, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano
uitgebracht: januari 2021
label: ECM
tijdsduur: 48’20
website: joelovano.com- ecmrecords.com

Het Duitse ECM-label is de laatste jaren actiever dan ooit. Het lijkt erop of eigenaar en producer Manfred Eicher, ondanks zijn leeftijd, er zelfs nog een tandje bijzet. Zijn energie lijkt eindeloos en zijn artistieke erfenis heeft inmiddels een positie naast legendarische labels als Blue Note, Verve, Prestige en Riverside.

Klassieker
Het nieuwe album van saxofonist Joe Lovano met zijn Trio Tapestry ‘Garden of Expression’ heeft alles in zich om nu al de status van een klassieker te krijgen. Alles aan de productie kan alleen maar in termen van superlatieven gedefinieerd worden: het alerte spel van pianiste Marilyn Crispell, de subtiele percussie van Carmen Castaldi en het spirituele spel van de leider. De inmiddels bejaarde Lovano zweeft boven de materie en belichaamt moeiteloos een eeuw jazzgeschiedenis. Met name zijn spel op tenorsaxofoon, zijn hoofdinstrument, heeft een allure die met de allergrootsten vergeleken kan worden. De opener ‘Chapel Song’ kan moeiteloos figureren naast de meditatieve exploraties van de grote John Coltrane, net zoals het indringende ‘Sacred Chant’.

Shai Maestro - Human
bezetting: Philip Dizack trompet, Shai Maestro piano, Jorge Roeder contrabas, Ofri Nehemya drums
opgenomen: februari 2020, Studios La Buisonne, Pernes-les-Fontaines
uitgebracht: januari 2021
label: ECM
tijdsduur: 56’27
website: shaimaestro.com

Schoonheid

Uit een heel ander hout gesneden is de nieuwe kwartet-productie van de uit Israël afkomstige Shai Maestro, eenvoudigweg ‘Human’ getiteld. Maestro, die wereldwijd bekend werd door zijn spel in het trio van contrabassist Avihai Cohen, is een virtuoos die zomaar alles lijkt weg te kunnen spelen. Zijn valkuil is dat hij nog wel eens wil vervallen in te voorspelbare esthetiek. Die minder geslaagde neiging laat hij gelukkig achterwege in zijn nieuwe ensemble, waarin de Amerikaanse trompettist Philip Dizack een stevige stem heeft. Op momenten dat Maestro zich dreigt te verslikken in schoonheid, grijpt Dizack onverbiddelijk in. Ronduit weergaloos is het spel van de trompettist in ‘They Went To War’, een breekbare compositie die in handen van een minder groot talent sentimenteel geworden zou zijn. Maestro schittert in de ballads ‘Hank and Charlie’ en ‘Compassion’ met spel waarin de pianist de luisteraar in het hart weet te raken.

Jakob Bro / Arve Henriksen / Jorge Rossy – Una Elmo
bezetting: Arve Henriksen trompet, Jakob Bro gitaar, Jorge Rossy drums
opgenomen: september 2020, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano
uitgebracht: februari 2021
label: ECM
tijdsduur: 61’47
website: jakobbro.com - arvehenriksen.com - jorgerossy.com

Meesterschap

De Deense gitarist Jakob Bro is een virtuoos van de subtiliteit. Waar veel van zijn collega’s naar de volumeknop van de versterker en de effectpedalen grijpen, richt Bro zijn focus op akoestisch en semi-akoestisch spel. Met zijn uitgebeende stijl, weet hij een unieke muzikale taal te creëren vol nuances en kleine vondsten. Samen met de Noorse trompettist Arve Henriksen en de Catalaanse drummer Jorge Rossy verkent hij in het album ‘Una Elmo’ diverse facetten van zacht gespeelde muziek.

De productie opent met het spannende ‘Reconstructing a Dream’, waarin ogenschijnlijk losse noten uitermate langzaam aan elkaar gehecht worden tot een muzikaal bouwwerk. Bijzonder indrukwekkend is het hommage ‘To Stanko’, opgedragen aan de in juli 2018 overleden Poolse trompettist. Bro werkte met hem samen op het prachtige ECM-album ‘Dark Eyes’ uit 2009. Ontroerend ook is het in memoriam ‘Music for Black Pigeons’, opgedragen aan altsaxofonist Lee Konitz die vorig jaar overleed aan corona. Zelden was traagheid zo synoniem met muzikaal meesterschap als op ‘Una Elmo’.

Sleutels
Met deze drie bijzondere albums bewijst ECM wederom dat ze als label misschien wel de beste sleutels in handen hebben voor de toekomst van de jazz: de intense spiritualiteit van Trio Tapestry, de fragiele schoonheidsbeleving van Shai Maestro en Phlip Dizack en de muzikale wolkendans van het trio Bro, Henriksen en Rossy.

Joe Lovano beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk*

Shai Meastro beluisteren via Spotify,*

Beluister het nummer To Stanko van Jakob Bro, Arve Henriksen, Jorge Rossy,*