bezetting: Gijs Idema gitaar; Anna Serierse zang; Cas Jiskoot contrabas; Tim Hennekes drums
opgenomen: Factoria Musica, Osnabrück, Duitsland
uitgebracht: 27 november, 2020
label: Dox Records
tijdsduur: 47’59
website: annaserierse.com- gijsidema.com - doxrecords.com

Anna Serierse (1993) behoort met stemkunstenaars als Sanne Rambags en Nina Rompa tot een nieuwe generatie Nederlandse vocalisten waarbij niet het traditionele lied de gemene deler is, maar klank en experiment de boventoon voeren.

Het kwartet waarvan gitarist Gijs Idema (1996) eveneens naamgever is, vindt zijn oorsprong aan het Amsterdams Conservatorium en won al een Keep An Eye Award in 2019. Het debuutalbum ‘Motus’ is in zijn geheel gevuld met eigen composities van het duo, geïnspireerd op de tegenpolen rust en chaos die de verblijven in de steden New York, Amsterdam en het Noorse Trondheim bij hen opriepen.

Idema is onbetwist een groot talent. Zijn spel is fris en vindingrijk, onbevangen en origineel en zijn composities zijn doordacht. Het warme wendbare gitaargeluid en de voornamelijk hoge noten van Serierse vloeien naadloos samen in de modern vormgegeven stukken die zonder uitzondering boeiende improvisatiewerken opleveren. Niet in de laatste plaats vanwege de buitengewoon vrije aanvullingen van contrabassist Cas Jiskoot en slagwerker Tim Hennekes.

Idema en Serierse hebben een uitgebalanceerde dynamiek gevonden tussen stemklanken en instrumentaal. Nergens klinkt de muziek gekunsteld, nogal eens de valkuil van jonge stem-improvisatoren, maar juist organisch en meeslepend. Serierse ontpopt zich niet als solist, maar is onderdeel van het muzikale proces. Geen vaag gedoe, maar een volgroeide samenwerking tussen hooggeschoolde muzikanten die als geen ander beseffen dat sfeer en verhaal de zeggingskracht vormen van hedendaagse muziek. Een verrassend en volwassen debuut dat smaakt naar meer.

Registratie cd-presentatie 'Motus'.