bezetting: Nils Wogram trombone; Michel Portal basklarinet, sopraansaxofoon; Bojan Z piano, keyboards; Bruno Chevillon contrabas; Lander Gyselink drums
opgenomen: 26-29 juni 2020, Gil Evans Studio, Maison de la Culture d’Amiens
uitgebracht: maart 2021
label: Label Bleu
tijdsduur: 49’55
website: label-bleu.com - outhere-music.com

De inmiddels 85-jarige Michel Portal vormt een van de grote krachten binnen de West-Europese jazz en improvisatiemuziek. Opvallend ook is dat hij een synchroon lopende carrière in de hedendaagse klassieke muziek heeft gehad. Portal is een grootmeester op alle mogelijke rietinstrumenten en heeft ook een indrukwekkend cv als bandleider en componist.

Kracht
Zijn nieuwe album, toepasselijk ‘MP85’ getiteld, vormt een grote verrasing. Niet alleen treffen we de Duitse trombonist Nils Wogram in de bezetting aan, maar ook de getalenteerde Belgische drummer Lander Gyselink. De bekende Bojan Z en contrabassist Bruno Chevillon completeren het kwintet. De avontuurlijke Wogram maakt zijn reputatie op ‘MP85’ volledig waar met een tomeloze inzet, waarin hij alle registers van de trombone verkent. De zeer bejaarde Portal blijkt over meer pit te beschikken dan veel jongere musici en laat horen dat hij nog steeds een kracht is om terdege rekening mee te houden.

Geïnspireerd
De productie opent met het melodieuze ‘African Wind’ met geïnspireerde solo’s van de blazers en opwekkend spel van pianist Bojan Z. Melancholiek zijn de stukken ‘Full Half Moon’ en ‘Armenia’, met een hoofdrol voor de bijna zingende basklarinet van de leider. Genadeloos funky is ‘Jazzoulie’ en ritmisch subtiel zijn ‘Mino-Miro’ en ‘Split The Difference’. Portal is echt een componist van formaat die in zijn stukken graag de ruimte geeft aan de specifieke kwaliteiten van zijn medemusici. Met name trombonist Wogram laat zich hierbij van zijn beste kant zien, met stevige en soms bijna meedogenloze improvisaties.

Geslaagd
Eenzaamheid en leegte worden er gesuggereerd in ‘Desert Town’, met een zangerig klinkende frontline van klarinet en trombone. ‘No Hay’ verwijst naar de glorietijd van de jazzrock en bijna weldadig is de melodie van ‘Mister Pharmacy’, een stuk dat inderdaad werkt als een opwekkende drug. Voorbeeldig, gedurende de volle vijftig minuten, is de stimulerende werking van de ritmesectie: het inventieve spel van pianist Bojan Z, de stevige contrabas van Chevillon en de energieke Gyselink achter de drums.

Met het Baskische volksliedje ‘Euskal Kantua’ wordt dit uitermate geslaagde album afgesloten. Dat de hoogbejaarde Portal er nog steeds in slaagt telkens buitengewoon belangwekkende producties te realiseren, verdient groot respect!

Euskal Kantua (teaser).