Four Horns & Piano creƫert nieuwe muzikale vergezichten

RECENSIE LIVESTREAM. Four Horns & Piano, TivoliVredenburg, 21 maart 2021
beeld: schermafbeeldingen

Een van de hoogtepunten tijdens de feestelijke Buma Boy Edgar Prijsuitreiking in december 2018 aan Jasper van ’t Hof was zijn optreden met Four Horns & Piano. Een kamermuziek-achtige formatie met trombonist Ilja Reijngoud en de saxofonisten Tineke Postma, Paul van Kemenade en Dick de Graaf.

Jasper van ’t Hof op het podium van TivoliVredenburg met trombonist Ilja Reijngoud en saxofonisten Paul van Kemenade, Tineke Postma en Dick de Graaf.

Streamen
Het Utrechtse TivoliVredenburg heeft het afgelopen corona-jaar van de nood een deugd gemaakt en zich gespecialiseerd in het live streamen van concerten. Beeld en geluid zijn uit de kunst en je krijgt als kijker echt het gevoel dat je bij het concert aanwezig bent. Het optreden start met een mooie proloog waarin een glansrol is weggelegd voor de trombonist Reijngoud, die ook zorg draagt voor alle arrangementen. Altsaxofonist Van Kemenade pakt stevig uit in ‘The Way She Looks’ met een solo vol pathos.

Boeiend
Het merendeel van de stukken heeft een lyrisch karakter, met een zorgvuldige spanningsopbouw. Het is duidelijk dat Reijngoud het métier van arrangeur/componist stevig in de vingers heeft. Bijzonder ook is de homogene samenklank van de blazers die zorgvuldig in balans is met het toetsenwerk van Van ’t Hof. Postma excelleert op sopraansaxofoon met zorgvuldig opgebouwde solo’s die de muziek bijna letterlijk optillen. Je ziet de muzikanten bewonderend knikken bij haar improvisaties, die telkens een boeiend muzikaal verhaal vormen.

Dick de Graaf, Tineke Postma en Ilja Reijngoud.

Vergezichten
Tenorsaxofonist De Graaf toont zich gedurende het hele concert als een meester van de beheersing: een ervaren musicus die boven de materie staat en steeds vanuit een soort helicopterview soleert. Zijn toon is majestueus en zijn improvisaties hebben een bijna uit steen gehouwen karakter. Het spel van Van ’t Hof sluit, ondanks een aantal zichtbare kleine misverstanden, goed aan op de blazers. Four Horns & Piano gaat echt een stuk verder en dieper dan een standaard jazzkwintet. De formatie laat alle uitgekauwde clichés achterwege en creëert nieuwe vergezichten. Muziek die aanvoelt als een mooie droom die werkelijkheid wordt.

Melodie
Van ’t Hof straalt tot slot in een magistrale pianosolo die een uitgebreid exposé vormt van zijn typerende percussieve spel. Een aanpak die nogmaals voor het voetlicht komt in de toegift ’Brutto Tempo’, een prachtige gedragen melodie die verwijst naar de Italiaanse volksmuziek. Ook hier weer zorgt altist Van Kemenade voor zo’n hartverscheurende solo: Maria Callas lijkt even uit haar graf opgestaan.

Met deze geslaagde livestream bewijst TivoliVredenburg wederom dat je niet per sé fysiek bij een concert aanwezig hoeft te kunnen zijn om van livemuziek te kunnen genieten. Het is duidelijk dat deze nieuwe vorm van muziek presenteren een belangrijke plaats zal innemen in de nabije toekomst, niet alleen zo lang corona onder ons blijft maar ook daarna.