Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Maridalen – Maridalen

CD-RECENSIE

Maridalen – Maridalen
bezetting: Anders Hefre saxofoon, klarinet, piano; Jonas Kilmork Vemøy trompet, percussie, vocalen; Andreas Rødland Haga contrabas
opgenomen: 17, 18 juni 2019 en 10 maart 2020, Maridalen kirke, Oslo
uitgebracht: 9 april 2021
label: Jazzland Recordings
aantal stukken: 10
tijdsduur: 42’38
website: maridalentrio.com - jazzlandrec.com    
door: Mathijs van den Berg


De natuurfoto’s op de hoes brengen je meteen in de stemming: een weids, met dicht bos bekleed heuvellandschap dat half in nevelen is gehuld en een bladstil, dromerig meer met groene oevers onder een matgrijs wolkendek. Het betreft Maridalen, een vallei ten noorden van Oslo, die op het gelijknamige album bezongen wordt door een Noors trio dat zich ook nog naar dit natuurgebied heeft genoemd. Typische nordic jazz dus. Bebop-diehards met gestaalde trommelvliezen zullen nu waarschijnlijk afhaken, maar de liefhebbers van fijnzinnige, esthetische jazz zitten natuurlijk meteen op het puntje van hun stoel.

Het betreft een bijzonder album. Om te beginnen door de samenstelling van het trio met een saxofonist (Anders Hefre), een trompettist (Jonas Kilmork Vemøy) en een contrabassist (Andreas Rødland Haga). Er is gewerkt met verschillende geluidseffecten. Bijvoorbeeld door piano, stem en diverse klankelementen door het triogeluid te mixen of door het gebruik van een Tandberg taperecorder uit de jaren vijftig. Het album werd opgenomen in de historische, houten Madrilen kerk die een heel mooie akoestiek bezit. De musici delen een voorliefde voor Zweedse jazz, Frans impressionisme en minimalistische filmmuziek en droegen alle drie composities aan. 

Op het openingsnummer waan je je meteen midden in de natuur, omringd door een veelstemmig koor van vogelgeluiden en het fluisterende geruis van de elementen, waarna het trio een statig koraal aanheft. De tien nummers roepen allerlei verschillende stemmingen op, door het vooruitzicht van een regenachtige dag, de nachtelijke stilte die plotseling doorbroken wordt, of de verstilde schoonheid van de natuur. Lyrisch, melancholiek, of juist luchtig en opgewekt. Saxofoon en trompet versmelten prachtig met elkaar en treden beurtelings op de voorgrond. De noten worden vaak met veel lucht geblazen, maar zijn soms ook rond en expressief. De bas biedt stevigheid met een mooi dik, houten geluid. Melodisch of met sobere ritmes.

Piano en stem geven net die accenten om het geluid meer pit te geven. De klarinet op het folkloristische ‘Russisk landsbymelodi’ (‘Russische dorpsmelodie’) zorgt voor afwisseling. Op ‘Midt På Natten Et Sted’ (‘Ergens midden in de nacht’) horen we een sober repeterende piano. De stem beweegt zich op ‘Inga’ vloeibaar met de blazers mee. Op ‘Urverket’ verbeeldt de piano het tikken van het uurwerk. En tijdens het impressionistische, ijle, met gestreken bas gespeelde ‘Svartoren’ zie je het betreffende meer voor je, glasachtig blinkend onder de noorderzon. Huiveringwekkend mooi. 




Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.




Midt På Natten Et Sted


© Jazzenzo 2010