opgenomen: augustus 2019, Studios La Buissonne
uitgebracht: 10 september 2021
label: ECM Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 43’07
website: marcinwasilewskitrio.comecmrecords.com

Bij de bestudering van de hoes van ‘En attendant’, het nieuwe album van het Marcin Wasilewski Trio, vallen meteen een paar bekende nummers op. Wasilewski’s ‘Glimmer of Hope’ en Carla Bley’s ‘Vashkar’ stonden ook al op ‘Arctic Riff’ (2020), het album met tenorist Joe Lovano, ‘Vashkar’ zelfs twee keer. Deze nummers blijken echter al eerder, in augustus 2019, in trioverband te zijn opgenomen. Bij dit gelouterde trio zijn doublures trouwens helemaal geen bezwaar, omdat de muziek toch steeds anders is.

Het Marcin Wasilewski Trio speelt graag leentjebuur bij andere componisten, zowel van klassieke muziek als van pop- en rockmuziek. Op ‘En attendant’ horen we een bewerking van ‘Variatie 25’ uit Bachs Goldbergvariaties en een cover van de Doors-klassieker ‘Riders On The Storm’. Het aanbod biedt dus ook een hoop verrassing, en dan hebben we het nog niet eens over de uitvoeringen zelf. De enige onbekende stukken zijn ‘In Motion, Part I’, II’ en III’, die evenredig over het zeven composities tellende album zijn verdeeld.

Om met de laatste te beginnen: dit betreffen indrukwekkende klankbouwsels die volledig zijn geïmproviseerd. Je hoort het trio letterlijk in beweging, als één organisme. De muziek is open en geraffineerd en ongelooflijk spannend.‘Variatio 25’ begint klassiek, waarna bas en drums de piano komen ondersteunen en het een jazznummer wordt. Op deze versie van ‘Vashkar’ is er meer ruimte voor de bas, met een zeer welsprekende solo. Op ‘Glimmer Of Hope’ zijn de instrumenten prachtig in balans. Drie instrumenten zijn voldoende als ze gehanteerd worden door de leden van dit trio. Wat een warme en rijke klank brengen zij voort!

Er is ook geen band die zo goed pop- en rockmuziek kan verjazzen als het Marcin Wasilewski Trio, denk aan eerdere covers van ‘Diamonds and Pearls’ van Prince en ‘Message in a Bottle’ van The Police. ‘Riders On The Storm’ was als origineel al enorm jazzy en behoudt in de uitvoering van het MWT zijn heerlijk dwingende groove. Bassist Kurkiewicz neemt solerend een deel van de melodie voor zijn rekening, waarbij Wasilewski zich concentreert op ritme en harmonieën. Improviserend pakt Wasilewski niet zo uit als Doors-toetsenist Ray Manzarek; de muziek wordt bewust klein gehouden. Tegelijkertijd is zij verrukkelijk fluïde.

Wasilewski’s spel doet steeds meer aan dat van Keith Jarrett denken. Hij speelt geen noot te veel en heeft alle genres in zijn vingers. Helaas heeft hij ook Jarretts vervelende gewoonte overgenomen met de muziek mee te hummen en kreunen, al schijnt dat volgens sommigen bij dit niveau van improviseren te horen. Hoe dan ook, wat het Marcin Wasilewski Trio op ‘En attendant’ laat horen is pianotriomuziek van de allerbovenste plank.

In Motion, Pt. 1