uitgebracht: september 2021
label: Moonjune
aantal stukken: 12
tijdsduur: 106’04
website: alexskolnick.com - timmotzer.com - moonjune.com

Bij de combinatie van prog en gitaren blijven de meeste muzikanten struikelen over clichés van een dergelijk register. Dat is niet zo bij de Amerikaanse gitaristen Alex Skolnick en Tim Motzer.

De zoektocht naar alternatieven om de lockdown te overbruggen was heftig, ook bij improvisators en grensverleggers Percy Jones, Alex Skolnick, Kenny Grohowski en Tim Motzer. Op 15 augustus 2020 stapten ze de drukbezette ShapeShifter Lab studio in Brooklyn binnen om het live-gevoel van een optreden te creëren, zij het zonder publiek - met uitzondering van techniekers en filmploeg - en met de geldende veiligheidsmaatregelen. Ondanks deze beperkingen hing er duidelijk elektriciteit in de lucht. ‘Pakt’ is geen steriel opgenomen streamingconcert maar een dubbel-cd bestaande uit twee sets van ongeveer vijftig minuten als een harmonieus palet.

Gitaristen Alex Skolnick (Testament) en Tim Motzer (Bandit65) dialogeren onophoudelijk met bassist Percy Jones en bassist Grohowski (John Zorn) als toehoorders die regelmatig de besproken onderwerpen accentueren en zelfs nieuwe argumenten toevoegen. Het grote verschil met aanverwante uitgaven is dat het hier geen aan elkaar rijgen van ellenlange solo’s betreft met de volumeknop helemaal naar rechts gedraaid. Elkeen blijft continu betrokken bij de zaak, al is dat soms helemaal op de achtergrond. Meteen nog een extra kwaliteit van ‘Pakt’. Ondanks de onderverdeling in respectievelijk vijf en zeven hoofdstukken klinken beide cd’s als een lang verhaal.

Wie goed luistert, zal heel wat karakteristieken herkennen die eveneens terug te vinden zijn bij het huidige leger van moderne gitaristen, gaande van Julien Lage en Gilad Hekselman tot Lage Lund, Kurt Rosenwinkel en zelfs Pat Metheny. Alleen gaat het hier om een heuse flow van hybride gitaarfantasieën zonder nodeloze en overbodige solo’s. Wel creëren de vier een zeer spacy sounduniversum als een heelal boordevol vallende sterren die langzaam voorbijglijden en in slow motion vervagen, net zoals Pink Floyd dat deed in zijn beginjaren. Dat Percy Jones indertijd nog actief was bij Brand X laat hij soms horen in de licht pulserende ondertoon. Zijn studio-ervaring aan de zijde van Brian Eno komt hier eveneens goed van pas. Op geen enkel moment worden camouflagetechnieken als volume en ‘over the top’ concepten gehanteerd maar is er een gedetailleerde monitoring van ideeën en details.

‘Pakt’ is op die manier de ideale soundtrack voor een soshin-ervaring. Alle concepten over prog en fusion loslaten en onbevangen luisteren.