opgenomen: oktober 2020, Real World Studios, Box (UK)
uitgebracht: augustus 2021
label: Challenge Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 66’10
website: arthurpossing.com  - challengerecords.com

De Luxemburgse pianist Artur Possing debuteerde in 2018 met ‘Four Years’ (Hypnote Records), een opvallend album met bijzonder pianospel en sterke bijdragen van saxofonist Pierre-Cocq-Amann en solide spel op de contrabas van Sebastian ‘Schlapbe’ Flach. De door Challenge Records uitgebrachte opvolger ‘Natural Flow’ heeft minstens net zoveel drive als de eersteling. Als extra blazer is de uit Frankrijk afkomstige Thomas Mayade toegevoegd, die op trompet en flugelhorn de band op een viertal tracks nog een stukje extra pit geeft. Drummer is dit keer Niels Engel, een voormalige student aan het Koninklijk Conservatorium.

Glorie
De meeste composities zijn afkomstig van de leider en worden gekenmerkt door een prettig soort ritmische dwarsheid, waarin het vaste tempo vaak losgelaten wordt. De albumtitel ‘Natural Flow’ benadrukt het organische karakter van Possing zijn muziek. De muziek bevat de nodige herhalingen, zonder in minimal geneuzel te vervallen. De melodieën zijn pakkend en de opbouw van het album is buitengewoon zorgvuldig. Hier en daar wordt er op smaakvolle wijze gebruik gemaakt van elektronische effectapparatuur.

Sterk is de opener ‘Flow’, een solide thema met prachtig spel op sopraansaxofoon van Cocq-Aman. Pianist Possing horen we in volle glorie op ‘Terminus’ en ‘Walk Around Etangs’. Drummer Engel is prominent aanwezig in ‘New Directions’ en contrabassist Flach krijgt een stevige rol in ‘Golden Fields’. De opgebouwde spanning komt tot een kookpunt in het van Cocq-Amann afkomstige ‘Le Roi Arthur’, met zijn extatische tenorsaxofoon in volle glorie. Michael Brecker (1949-2007) lijkt even uit zijn graf opgestaan!

Hoogtepunt
Diep in de ziel kerft ‘Memory’, een stuk dat Possing opdraagt aan zijn overleden broer Ferdinand. Breekbaar klinkt het kwartet in ‘Elf’, waarna in de afsluiter ‘Straight Forward’ de Jazz Messengers lijken te herleven met percussief pianospel van de leider, felle blazersarrangementen en een hard pompend ritmetandem.

‘Natural Flow’ is een heerlijk album, dat erom vraagt keer op keer beluisterd te worden, zonder ook maar een moment te vervelen: een hoogtepunt in de veelzijdige jazzcatalogus van Challenge Records.

Natural Flow