Masha Bijlsma - Interaction
CD-RECENSIE
Masha Bijlsma - Interaction
bezetting: Masha Bijlsma zang, Bart van Lier trombone, Tony Lakatos tenorsaxofoon, Martin Sasse piano, Martin Gjakonovski contrabas, Dries Bijlsma drums
opgenomen: 2020
uitgebracht: februari 2022
label: JazzJazz Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 52’36
website: mashabijlsma.com
door: Cyriel Pluimakers
Er zijn van die vocalistes bij wie je meteen het gevoel krijgt dat alles klopt: geen rare capriolen, geen geluidjesmakerij maar gewoon lekker zingen met beide benen in de jazztraditie. De uit het in de Achterhoek gelegen Silvolde afkomstige Masha Bijlsma is zo’n zangeres. Bij haar voel je het verhaal van iconen als Billie Holiday, Abbey Lincoln, Carmen McRae en Cassandra Wilson. Lincoln is haar grote voorbeeld en er is in de Lage Landen geen enkele vocalist aan te wijzen die met meer passie haar oeuvre vertolkt. Zo start haar nieuwe album met het prachtige ‘Talking to the Sun’, een song waarmee de diva ooit wereldwijd furore maakte.
Vol
Bijlsma heeft een aangenaam vol stemgeluid, met hier en daar een rauw randje. Haar muzikale stijl is geschoeid op de leest van de echte jazz. Lekker strak ook klinkt de ritmesectie met pianist Martin Sasse, contrabassist Martin Gjakonovski en drummer Dries Bijlsma. In de frontline treffen we oude bekenden aan als trombonist Bart van Lier en saxofonist Tony Lakatos. Uiteenlopende musici als Jasper van ’t Hof, Jimmy Rowles, Rob van den Broeck en Michel Legrand zorgen voor repertoire. Van Lier draagt een tweetal composities bij en Lakatos zorgt voor het slotstuk. Bijlsma heeft de helft van de stukken van eigen teksten voorzien.
Hommage
Het album is een hommage aan twee overleden bandleden: contrabassist Henk de Ligt en de al eerdergenoemde Van den Broeck. Hun arrangementen krijgen een eervolle plek op deze productie. Schitterend is Bijlsma’s interpretatie van de klassieker ‘The Peacocks’, waarbij ze niet de fout maakt om zich te verliezen in technische hoogstandjes maar een prachtig exposé verzorgt met de tekst van de song als uitgangspunt. Vrije improvisaties met een gedeelde hoofdrol voor trombonist Bart van Lier treffen we aan in een tweetal ‘Interludes’. Meer dan bijzonder is de uitvoering van het door wijlen Van den Broeck geschreven ‘African Roots in Jazz’, waarin Bijlsma een boeiend exposé geeft van haar vocale kunnen. Het nummer is op haar lijf geschreven en heeft dat typerende aardse karakter dat ook de muziek van haar voorbeeld Lincoln kenmerkt.
Internationaal
Een ander hoogtepunt vormt Bijlsma’s krachtige visie op het van Charles Mingus afkomstige ‘Strollin’’, waarin de blues flink de ruimte krijgt. Hartstochtelijk is haar uitvoering van ‘Go to Hell’, dat ooit onsterfelijk werd door de grote Nina Simone. Tenorsaxofonist Lakatos zorgt voor een gloedvolle solo. Passend ook is het om het album af te sluiten met het licht melancholieke ‘What Are You Doing the Rest of Your Life’ van Michel Legrand, een muzikale overpeinzing die naadloos overgaat in het lichtvoetige ‘Yummy Mummy’. Het leven is tenslotte niet alleen maar kommer en kwel. Met ‘Interaction’ levert Bijlsma een dijk van een album af dat zeker internationale aandacht verdient.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Teaser Interaction.