Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Ruben Machtelinckx & Arve Henriksen – A Short Story

CD-RECENSIE 

Ruben Machtelinckx & Arve Henriksen – A Short Story
bezetting: Ruben Machtelinckx gitaar, tenorgitaar; Arve Henriksen trompet
opgenomen: augustus 2021, kunstencentrum nona, Mechelen 
uitgebracht: 4 januari 2022 (digitaal), 25 februari 2022 (cd, vinyl)
label: Aspen Edities
aantal stukken: 12
tijdsduur: 35’26
website: rubenmachtelinckx.com - aspenedities.com
door: Georges Tonla Briquet



Voor ‘A Short Story’ kreeg de Belgische gitarist Ruben Machtelinckx opnieuw gezelschap van een muzikant uit het hoge noorden. Deze keer nodigde hij trompettist Arve Henriksen uit, bekend van onder meer Supersilent, Jon Balke en Tigran Hamasyan. Een ontmoeting op het kruispunt van stilte en melodie.

Het idee van ‘A Short Story’ ontstond ongeveer tien jaar geleden, verklaart Machtelinckx. “Ik volgde Arve Henriksen al lang maar zat continu in een andere trip waar hij niet in paste. Tot ik bij het begin van de pandemie nieuwe solonummers componeerde op een pas gekochte akoestische gitaar. Geleidelijk aan begon ik meer en meer in te zien dat de klank van Arve hier ideaal bij zou aansluiten. Hij reageerde meteen heel positief toen ik hem de audio files doorstuurde”. 

Met dergelijk ingetogen muziek verwacht je dat het duo een gesofistikeerde studio zou uitkiezen. Neen dus, het werd concert- en theaterzaal nona in Mechelen. “Zelf speelde ik al enkele malen in deze oude en gezellige schouwburg. De akoestiek is echt optimaal voor dit materiaal”.

Net iets meer dan een half uur glijden de broze combinaties van trompet en akoestische (tenor)gitaar voorbij. Een vreemdsoortige wereld van eenzaamheid en desolaatheid enerzijds en sensuele onderstroom anderzijds gecreëerd door subtiel gitaargetokkel en het omzichtig schuiven over de snaren afgewisseld en-of aangevuld met glissando trompetklanken. Expliciete ritmen zijn daarbij afwezig net als structurele omwentelingen. Soms laat Henriksen zijn trompet bijna klinken als een bansuri-fluit waardoor noordelijke en oosterse werelden over elkaar lijken te glijden als tektonische platen. Een uitgepuurde en geraffineerde esthetiek van verstilling tot het uiterste maar steeds met een zweem van melodie. Machtelinckx drong er bij Henriksen op aan om geen effecten te gebruiken. “Het leidt tot een heel andere sfeer die ik in dit geval niet wilde”. 

Composities van Machtelinckx wisselen af met gezamenlijke improvisaties. “Wanneer je twee dagen opneemt, wil je tussen de partituren wel eens gewoon musiceren zonder bindingen. Uit die momenten koos ik vier passages die overeenstemden met het geheel en de verhaallijn niet stoorden. Dat laatste blijft steeds een belangrijk aspect voor mij”. 

Het werk op de uitklapbare hoes is van de Zweedse kunstenaar Jockum Nordström die bekend raakte door zijn kinderboeken en verbonden is met de Antwerpse galerij Zeno X. Een eerste samenwerking voor het album ‘Porous Structures’ dat in 2019 werd uitgebracht door Machtelinckx/Badenhorst/Cools/Gouband bij Aspen Edities lukte niet door tijdsgebrek van Nordström. Hij bood aan op een later tijdstip iets origineels te ontwerpen voor het label, wat bij deze gebeurde. Machtelinckx mocht zelfs kiezen uit elf verschillende schilderijen. Een unieke kans die de gitarist met dank aanvaardde. Daarmee is ‘A Short Story’ een origineel album geworden dat slechts op gelimiteerde vinylversie van vijfhonderd exemplaren werd uitgebracht.

Traditiegetrouw staat er een citaat op de binnenhoes afgedrukt, gekozen door Sanne Huysmans die samen met Machtelinckx en Niels Van Heertum het triumviraat achter Aspen Edities vormt. Dit keer komt het van de Franse schrijfster Colette: “Le difficile, ce n’est pas de donner, c’est de ne pas tout donner” (Het moeilijke is niet te geven maar niet alles te geven).

Pas in november gaat het duo op tournee. Dan treedt het onder meer op in Gent, Leuven en Mechelen.



Lessness.


© Jazzenzo 2010