Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Joachim Badenhorst schittert met drie uiteenlopende albums

3 CD-RECENSIES
door: Georges Tonla Briquet

Sanem Kalfa, Joachim Badenhorst, George Dumitriu – Black Sea Songs
bezetting: Sanem Kalfa zang, electronics; Joachim Badenhorst klarinet, live electronics; George Dumitriu gitaar, viola, effecten
opgenomen: Hayyam Studios, Istanbul
uitgebracht: augustus 2021 (cd), april 2022 (vinyl)
label: el Negocito Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 63’07
website: joachimbadenhorst.net - elnegocitorecords.com



Met drie albums bij evenveel verschillende labels zorgt rietblazer Joachim Badenhorst voor een heuse hattrick. Het zoveelste geval van een samenloop door Covid-omstandigheden. Gelukkig is er geen sprake van overdaad door de sterk uiteenlopende invalshoeken.

Met een repertoire dat hoofdzakelijk samengesteld is uit traditionals afkomstig van de regio rond de Zwarte Zee, laten Sanem Kalfa, Joachim Badenhorst en George Dumitriu op 'Black Sea Songs' akoestische instrumenten en electronics op naadloze wijze samenvloeien rond de zang van Kalfa. Wie de diverse talen niet machtig is, verliest allerminst de dieptegang van de muziek. De vocalen worden namelijk ook als instrument aangewend en integreren volledig met de rest, aangevuld met spaarzame elektronische effecten. 

Opener ‘Babamin Atmalari’ bevat het allemaal, deze haast geruisloze symbiose. In totaal tien nummers die zwevend voorbijglijden als schimmen in een mistgordijn. Luister maar eens naar de zacht strelende zang met sensuele ondertoon in ‘Vertskhlis Tasadamts Maktsia’ waarin basklarinet en lichtere ruiseffecten een beschermend cocon vormen. Met het meer dansbare ‘Nani Nani Oy’ zetten ze onmiskenbaar een stap richting de volksmuziek van Thracië en Epidaurus. We horen echter vooral een overwegend etherische soundtrack met uiterst ingetogen momenten zoals ‘Cântec de la Marea Neagr?’, waarin het lijkt of Badalamenti zich waagt aan een bewerking van een lied uit het erfgoed van Hildegard van Bingen. 

Uitgebracht als digipack met een kunstwerk van Johanna Overmeir. Een release uit een enigszins onverwachte hoek voor het Gentse label el NEGOCITO dat met dit nummer 102 intussen een indrukwekkende catalogus kan voorleggen. 



Celano / Badenhorst / Baggiani ft. Wolfert Brederode – Carnet Imaginaire
bezetting: Guillermo Celano gitaar; Joachim Badenhorst klarinet, basklarinet, tenorsaxofoon; Marcos Baggiani drums; Wolfert Brederode piano
opgenomen: 6 & 7 januari 2021, Bimhuis Amsterdam
uitgebracht: 4 maart 2022
label: Challenge Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 67’51
website: challengerecords.com


De Magritte-verwante hoes voorspelt een fantasierijke en surrealistische droomwereld. Maar net als bij de Belgische schilder is ook bij dit kwartet niets wat het lijkt. Ze lieten zich leiden door gevoelens en onderbewuste beelden zonder een vooropgezet plan uit te stippelen. De muziek overkwam hen een beetje, net zoals het leven. Maar dit zijn natuurlijk rasvertellers die rond elk gegeven een verhaal kunnen spinnen. Voeg daar hun ondertussen jarenlange ervaring met dergelijke situaties aan toe en je hebt elf muzikale parabels met titels als ‘Plastic Ocean’, ‘Painted Eyebrow’ en ‘Choral Works On Titan’. Voor de gelegenheid nodigden ze gelijkgestemde ziel Wolfert Brederode uit.

De traag voorbijglijdende gitaarwolkjes uit de openingstrack ‘Los Andes’ krijgen een bluesy ondertoon terwijl bevreemdende silhouetten opduiken en opnieuw verdwijnen. In ‘Latinos’ ontbreekt elke directe schakel met culturen die je hier zou verwachten oftewel ceci n’est pas l’Amérique du sud. Meest onverwachte passage is hun bewerking van de Edith Piaf-klassieker ‘Hymne A L’Amour’. Ze vormen het overbekende melodieuze deuntje schoorvoetend om tot een meer complexe jazzstructuur zonder de eigenheid van het origineel te ondermijnen. Hoe ze Misha Mengelbergs ‘Peer’s Counting Song’ ontrafelen, laten we u zelf ontdekken. Zo gaat het maar verder. De ene verrassing volgt op de andere betoverende onthulling.

‘Carnet Imaginaire’ staat synoniem voor een gelaagde fantasiewereld van volbloed poëten die met hun instrumenten de meest gedurfde en wonderlijke klanken combineren. Zowel een aanrader voor fans van een label als Aspen Edities als van Harvest Group (waarvan eveneens een sublieme nieuwe cd verscheen). 



Joachim Badenhorst’ Carate Urio Orchestra – Cosmos
bezetting: Liz Kosack synthesizer; Simon Jermyn bas, gitaar; Brice Soniano contrabass, electronics; Bert Cools gitaar; Sean Carpio drums; Jeremy Thal Franse hoorn, trompet, stem; Joachim Badenhorst klarinet, tenorsaxofoon, electronics, stem
opgenomen: 19-21 april 2021, nona, Mechelen
uitgebracht: 1 februari 2022
label: Klein
aantal stukken: 10
tijdsduur: 48’00
website: joachimbadenhorst.net


Met ‘Cosmos’ als albumtitel en de licht huiveringwekkende openingstrack ‘Outer Space’, word je als luisteraar meteen een bepaalde richting uitgeduwd. De licht funky maar vertraagde drumbeats, een zacht kronkelend rietinstrument en warme bastonen in het daaropvolgende ‘A Tear Fell From The Forlorn Sky’ duiden ogenschijnlijk op andere mogelijkheden en keuzes, het best te omschrijven als wereldmuziek in de echte zin van het woord. Een heuse optocht van invloeden uit diverse culturen en sterk uiteenlopende stijlen. Waarna de hele bende zich terugtrekt en nieuwe kleurrijke plannen smeedt (‘Little Floating Biosphere’). Een caleidoscopisch spektakel met (vervormde) muzieknoten die als vallende sterren rondslingeren. Alsof we met een tijdmachine zestig jaar terug in de tijd gekatapulteerd worden naar het repetitielokaal van groepen met namen als The Peanut Butter Conspiracy, The 13th Floor Elevators, Apple Pie Motherhood Band of Strawberry Alarm Clock. 

In ‘Doug’ word je nog verder ondergedompeld in rookwalmen en zie je overal de lavalampen oplichten. Tot na net geen vier minuten deze hele wereld aan diggelen geslagen wordt. ‘Mechanical Pencils’ klinkt dan weer als de geluidseffecten bij een vintage game voor beginners. Waar het uiteindelijk allemaal om draait, kom je te weten in het barokke ‘It Was Just The Beginning For Them’, boordevol effecten. Het vervolg is nog vreemder en magnetiserend. Van Badenhorst mogen we het gerust een conceptalbum noemen. Het is volgens hem blijkbaar niet de bedoeling om net als John Zorn verschillende ‘Books Of’ te bedenken. Spijtig na beluistering van deze ‘Cosmos’. Uitgebracht op zijn eigen label Klein en verpakt in uitklapbare hoes met tekeningen van Karolina Zaniesienko.



Celano / Badenhorst / Baggiani ft. Wolfert Brederode – Carnet Imaginaire



Joachim Badenhorst’ Carate Urio Orchestra – Cosmos


© Jazzenzo 2010