Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Tilburg met #trumpetstuff spraakmakend festival rijker

CONCERTRECENSIE. Festival #trumpetstuff, Paradox, Tilburg, 26 en 27 april 2022
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Twee dagen lang presenteerde trompettist Teus Nobel zijn eigen festival #trumpetstuff in het Tilburgse Paradox, de meest succesvolle Nederlandse broedplaats van jazztalent. Nobel is niet alleen een fantastische trompettist, maar blijkt ook een begenadigd organisator. Iets wat hij duidelijk maakt met zijn scherpe visie op nieuw talent en een vlekkeloos draaiboek, dat lekker op tijd loopt.

  
Bram van de Glind, Rik van der Made en organisator Teus Nobel tijdens het
tweedaagse festival #trumpetstuff.

Warmbloedig
Tijdens het evenement staat uiteraard de trompet centraal. “Het meest heroïsche instrument van de jazz”, aldus Nobel. Uiteraard mag de organisator ook zichzelf in het zonnetje zetten en die rol pakt hij maar al te graag. Zo start hij de eerste avond in duo-verband met de Belgische pianovirtuoos Jef Neve, met wie hij de afgelopen jaren een intense band heeft opgebouwd. Centraal staat de muziek van de legendarische Toots Thielemans en vele klassiekers komen voorbij. Bijzonder is dat Neve veel van deze overbekende thema’s van warmbloedige nieuwe akkoorden heeft voorzien, waardoor de muziek een soort frisheid krijgt. Nobel en Neve zorgen voor een prachtige set, die klinkend eindigt met Louis Armstrongs hit ‘What a Wonderful World’.

Elektronica
De jonge trompettist Koen Smits heeft zich gespecialiseerd in het gebruik van elektronica. Het podium ligt vol met een hoeveelheid spaghetti aan draden en de nodige pedalen. Nieuwe en onbekende klankkleuren worden de ruimte ingeslingerd. Soms doet het resultaat enigszins denken aan het geluid dat Eric Vloeimans genereert met zijn formatie Gatecrash, maar bij Smits ligt de focus meer op intimiteit. In het klein houden van de muziek ligt zijn kracht, grootse klankexploraties zijn niet aan hem besteed.

  
Jef Neve met Teus Nobel. Trompettist Koen Smits deelde het podium met Sjoerd Van Eijck
en Bram Stadhouders.


Supertalent 
Met verve presenteert Nobel het 21-jarige supertalent Rik van der Made. Gestoken in een pas aangeschafte driedelige outfit van Suit Supply betreedt de boomlange tenorsaxofonist het podium. Van der Made heeft een lekker geluid en een stevige drive. In zijn band treffen we jonge honden aan als de avontuurlijke pianist Chris Muller, gitarist Yuri Rhodenborgh en bassist Stef Joosten. Achter de drums zit veteraan Pascal Vermeer. Nobel deelt de frontline met de tenorsaxofonist en geeft hem flink de ruimte. De improvisaties van Van der Made klinken solide en naarmate het concert vordert krijgt hij steeds meer lef. Aan het slot wacht hem een daverend applaus. 

Timing
Vormde de eerste dag van #trumpetstuff een geslaagd begin, in de tweede dag ligt het accent nog meer op de inhoud. De jonge bugelspeler Bram van de Glind, winnaar van de Conservatorium Talent Award 2021, bijt de spits af met zijn kwartet. Hij is een lyricus pur sang en soleert in prachtige volzinnen, met precies op de juiste momenten een stukje stilte. Zijn timing is weergaloos. Je voelt de invloed van grootmeester Ack van Rooijen en zijn leraar Angelo Verploegen. Groots zijn de interpretaties van ‘It Never Entered My Mind’ en Wayne Shorters ‘Footprints’: de muziek komt echt uit zijn tenen. 

  
Rik van der Made Group trad op met Teus Nobel. Bram van de Glind met Stan Verstegen achter de piano.

Compositieopdracht
Nobel sluit de avond af met zijn bekende formatie Liberty Group, die eerst als kwartet optreedt. Vanaf de eerste seconde laat het ensemble horen waar ze voor staan: onversneden postbop die verankerd is in de traditie. Nobel heeft een compositieopdracht toegekend gekregen van de Vereniging Nederlandse Jazzpodia en Jazzfestivals (VNJJ), Buma Cultuur en het Steunfonds Rechtensector van het Ministerie van OCW. Met veel enthousiasme presenteert hij zijn verse suite ‘HUMAN FIRST’. Het stuk refereert aan de corona periode, waarin musici niet konden optreden en velen reflecteerden op hun vak. Uitgangspunt voor de compositie vormt een uitspraak van Herbie Hancock: “I don’t look at music from the standpoint of being a musician; I look at it from the standpoint of being a human first.”

Oorverdovend
De Liberty Group is uitgebreid met tenorsaxofonist Jasper Blom en de uit Denemarken afkomstige gitarist Teis Semey. Letterlijk overdonderend start de muziek: sommige bezoekers deinzen achteruit. De Fender Rhodes ronkt driftig en oorverdovend is de gitaar: een referentie aan de periode van de ‘elektrische’ Miles Davis, de gouden tijden van de jazzrock. Toch gaat het zeker niet alleen om volume, want er valt veel moois te ontdekken: de sprankelende solo’s van Nobel, het extatische spel van Blom en de geweldige drive die de ritmesectie – met pianist Alexander van Popta, bassist Jeroen Vierdag en drummer Tuur Moens – ontketent. Het meest valt de jonge gitarist Semey op met solo’s waarin hij steeds het gaatje opzoekt: een uitzonderlijk talent voor wie niets onmogelijk lijkt. Hij is vingervlug, kneedt zijn geluid alle kanten op en straalt een enorm speelplezier uit. 

  
Bram van de Glind Kwartet. Gitarist Teis Semey trad op met Teus Nobel Liberty Group
waarin ook Jasper Blom te gast was.


Koning
Met #trumpetstuff is Tilburg een nieuw en spraakmakend festival rijker. De geslaagde première heeft de basis gelegd voor een prachtige toekomst. Wat is er tenslotte mooier dan een jazzfestival gewijd aan de absolute koning van het koper, het instrument dat de jazz definitief wereldwijd op de kaart heeft gezet?

Teus Nobel & Jef Neve, Koen Smits / Bram Stadhouders / Sjoerd van Eijck, Rik van der Made Group feat. Teus Nobel (26/4). Bram van de Glind Quartet, Teus Nobel Liberty Group feat. Jasper Blom & Teis Semey (27/4).

Relevante links:


© Jazzenzo 2010