Jeroen van Vliet & Afra Mussawisade – Gloom
CD-RECENSIE Jeroen van Vliet & Afra Mussawisade – Gloom
bezetting: Jeroen van Vliet piano, synthesizer; Afra Mussawisade percussie, elektronica. Gastbijdrage: Kinan Azmeh klarinet
opgenomen: mei 2021, Studio Liège, België
uitgebracht: 8 april 2022
label: Home Records
aantal stukken: 14
tijdsduur: 59’31
website: jeroenvanvliet.com - kinanazmeh.com - homerecords.be
door: Mathijs van den Berg
‘Gloom’ is het resultaat van een samenwerking tussen pianist Jeroen van Vliet en de Iraanse componist en percussionist Afra Mussawisade. Op zes van de veertien stukken levert de Syrische klarinettist Kinan Azmeh een bijdrage. Azmeh en Van Vliet speelden eerder samen op ‘Levanter’ (2018) met trompettist Eric Vloeimans. Van Vliet kennen we als een componist met een brede muzikale belangstelling, waaronder voor traditionele muziek uit het Midden-Oosten. Denk bijvoorbeeld ook aan de samenwerking met de Duits-Afghaanse zangeres Simin Tander. Net als in Van Vliets Moon Trio en in Gatecrash speelt elektronica een belangrijke rol, waar Mussawisade zorg voor draagt. Van Vliet combineert piano met synthesizer.
De samenwerking pakt bijzonder goed uit. De nummers klinken stuk voor stuk uitgebalanceerd met een rijk en vol geluid. Negen daarvan componeerden Van Vliet en Mussawisade samen. Het spel heeft een enorme variatie en diepgang. De elektronica zorgt voor een smaakvolle en vloeibare omlijsting. Mussawisade heeft verschillende drumstijlen, van Cubaans tot Indiaas, in zijn slagenrepertoire verwerkt. Ook Azmeh, oorspronkelijk klassiek geschoold, put uit diverse muzikale genres. Van Vliet onderscheidt zich al jaren door rijk en gevoelvol spel en een eigenzinnige muzikale koers.
De musici bewandelen op ‘Gloom’ spannende paden. Van verstilde composities tot nummers met felle ritmes. Op elk stuk klinken de noten intens en zijn ze het resultaat van uiterst geconcentreerd samenspel. Azmehs klarinetspel heeft een duidelijk oosterse inslag. Hij weeft dromerige, lyrische lijnen, maar kan ook schel uithalen. Van Vliets toets is licht en vloeiend met soms smeltende noten, maar ook gedreven en ritmisch. Een enkele keer beroert hij de snaren van zijn klankkast. Mussawisades percussie is vindingrijk met de meest verfijnde ritmes.
Openingsstuk ‘Hold still’ heeft een bijna vluchtig karakter, waarna je op ‘Arrival’stuwende piano en percussie hoort. Op een enkel nummer is gebruik gemaakt van samples. ‘Fireplace’ bevat bijna alleen percussie. Op ‘Ride in Red’ pakt Van Vliet plotseling uit met een soulvolle synthesizersolo. Zijn pianospel op het klassiek georiënteerde ‘Ostinato’ is weer zeer delicaat. ‘Cycles’ en ‘Safar’ hebben een licht onheilspellende sfeer met fluweelzachte klarinet. Zo valt er over elk nummer wel iets bijzonders te zeggen. ‘Gloom’ is een fascinerend album boordevol poëzie en verrassingen.
- Beluister dit album via Bandcamp.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.