Jelle Roozenburg & Han Bennink – Live at Galloway Studio
LP-RECENSIE
Jelle Roozenburg & Han Bennink – Live at Galloway Studio
bezetting: Jelle Roozenburg gitaar, Han Bennink drums
opgenomen: 15 april 2023, Galloway Studio Nijmegen
uitgebracht: november 2023
label: SON
aantal stukken: 9
website: soundofniche.com
door: Cyriel Pluimakers
Gitarist Jelle Roozenburg (1995) studeerde in 2018 af aan het Rotterdamse Codarts Conservatorium. Les kreeg hij onder meer van Ed Verhoeff, Reinier Baas, Ronald Schmitz en Ben de Bruijn. Tijdens zijn studie speelde hij met namen als Kris Berry, Lucy Woodward, Kim Hoorweg en Beryl Anne. Ook stelde hij eigen formaties samen als S.T.O.K. en Fat Grey. Momenteel treffen we hem aan in het New Rotterdam Jazz Orchestra, Shoebills, Bonsai Panda, Asbest, SPUNK en Willem!
Ontmoeting
Jazz In Nijmegen (JIN) heeft het initiatief genomen om regelmatig een echt vinyl-album te maken van sommige concerten. Producties die een gelimiteerde oplage van driehonderd stuks kennen en uitgegeven worden op in Tsjechië geperst 180-grams vinyl. Hun eersteling betreft een ontmoeting tussen Roozenburg en drummer Han Bennink, onze nationale trots. De LP is prachtig vormgegeven en de productie is verzorgd door Harold van Grinsven, initiatiefnemer van de JIN Vinyl Club.
Stevig
De productie is een mooie mix van bekende stukken en nieuw repertoire. Vanaf de eerste track ‘Pink Pong A Ding Dong’ is duidelijk dat de heren er veel lol in hebben om met elkaar het avontuur aan te gaan. De muzikale grappen zijn niet van de lucht. Wie met Bennink optreedt, moet stevig in zijn schoenen staan en dat lukt Roozenburg met verve. Zijn spel beweegt zich op het grensvlak van jazz en rock, met naast forse uithalen ook de nodige verfijnde elementen. Thelonious Monk’s ‘Pannonica’ wordt vakkundig in een eigentijdse jas gestoken. Ook het door Billie Holiday beroemd geworden ‘All Or Nothing At All’ wordt met overtuiging gefileerd. Grappig ook om Bennink te horen zingen in Misha Mengelberg’s ‘De Sprong, O Romantiek Der Hazen’.
Bal
De B-kant start met Billy Stayhorn’s ‘Isfahan’, waarbij Bennink optreedt als prettig storende factor. Roozenburg laat zich niet van de wijs brengen en vindt in zijn improvisatie telkens nieuwe ontsnappingsmogelijkheden. Het uit 1930 daterende ‘Cheerful Little Earful’ wordt hardgrondig verbouwd tot ‘A Cheerful Tabletennis Earful’, waarbij de musici elkaar telkens de bal wel of niet toespelen. Rozenburgs ‘Rondom De Tafel?’ vormt een pittig muzikaal gerecht waarin een sprankelende melodie door Bennink glorieus van alle sentiment wordt ontdaan. Wanneer Roozenburg smakeloze gitaarcliché’s uit zijn instrument wil laten galmen, komt de slagwerker als een genadeloze leermeester uit de hoek. Bijna vanzelfsprekend ontmoeten de musici elkaar tot slot tijdens Monk’s ‘Ruby, My Dear’. Een fraaie afsluiter van deze eerste productie van het SON label. Laten we hopen dat er nog vele LP’s zullen volgen!
- Beluister dit album via Bandcamp.