Magnus Oström & Dan Berglund – e.s.t. 30 CD-RECENSIE De zes stukken krijgen breed uitgesponnen uitvoeringen. Het concert wordt geopend met een lang intro bij ‘From Gagarin’s Point of View’ met melancholieke gestreken bas, donkere drums en subtiele piano. Na een dikke twee minuten klinken de overbekende baslijn en - beeldschone - melodie. Dit nummer is de enige in trio-vorm. Pianist Lyssarides speelt met respect voor het origineel, maar geeft er ook een persoonlijke invulling aan met explosieve, dramatische accenten. Op ‘Seven Days of Falling’ neemt gitarist Wakenius de melodie voor zijn rekening. Zijn mooie, ronde improvisaties zijn een verrijking van het nummer.
Magnus Oström & Dan Berglund – e.s.t. 30
bezetting: Magnus Oström drums; Dan Berglund contrabas; Magnus Lindgren tenorsaxofoon, fluit; Joel Lyssarides piano; Verneri Pohjola trompet, Ulf Wakenius elektrische gitaar
opgenomen: 14 oktober 2023, Kölner Philharmonie, Duitsland
uitgebracht: 31 mei 2024
label: ACT Music / Challenge Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 47’14
website: magnusostrom-music.com - actmusic.nl
door: Mathijs van den Berg
Vorig jaar was het dertig jaar geleden dat het invloedrijke e.s.t. (Esbjörn Svensson Trio) werd opgericht. Een goed moment om de composities van Svensson, die in 2008 overleed, opnieuw onder de aandacht te brengen. Hiervoor kozen de andere twee e.s.t.-leden drummer Magnus Oström en bassist Dan Berglund voor een brede opzet met topnamen uit de Scandinavische jazz: saxofonist Magnus Lindgren, pianist Joel Lyssarides, trompettist Verneri Pohjola en gitarist Ulf Wakenius. Op deze manier werd het een waar eerbetoon. Klassieke e.s.t.- composities werden tijdens concerten in Stockholm en Keulen in een nieuw jasje gestoken. Dit album is de registratie van het laatste concert.
Avontuurlijke versies
‘Eighthundred Streets by Feet’ is de eerste vier minuten vrijwel onherkenbaar. Trompettist Pohjola heeft in dit stuk de hoofdrol. Met veel lucht geblazen, maar ook knerpend en rauw legt hij veel emotie in zijn spel. Zo mogelijk nog opwindender is de versie van ‘Tuesday Wonderland’. Lindgren speelt op fluit avontuurlijke partijen. Drums, bas en piano voeren elkaar naar grote hoogten. Met de fluit wordt gepassioneerd meegescat. ‘Elevation of Love’ bevat een spetterende gitaarsolo. Op het afsluitende, beschouwelijke ‘Believe, Beleft, Below’ komt het concert tot rust met onder meer gloedvol samenspel tussen saxofoon en gitaar.
Het leidt allemaal tot groot enthousiasme bij het publiek. De musici zijn in topvorm en hebben al hun liefde gelegd in dit eerbetoon aan Esbjörn Svensson en diens prachtige muziek. Dit concert bewijst dat Svenssons composities tijdloos zijn en zich lenen voor de meest fantasievolle uitvoeringen. Het album is een feest voor iedere e.s.t.-fan en kan als inspiratiebron dienen voor een volgende generatie jazzmusici.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
© Jazzenzo 2010