CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



guido op Ben van den Dungen doet boekje open over huidig Ned…: Ha, Ik wild toch even reageren op dit stuk. Wat overigens een heel goed stuk is. Maar wat ik missch…
Arthur Heuwekemeijer op Ben van den Dungen doet boekje open over huidig Ned…: Zoals gewoonlijk is Ben de enige die duidelijk de problemen kan verwoorden. De overheid heeft, niet a…
Dick de Graaf op Ben van den Dungen doet boekje open over huidig Ned…: Dank voor deze uiterst deskundige analyse Ben. Ik hoop dat je gauw de gelegenheid krijgt om het veld …
Jaap Hengeveld op Ben van den Dungen doet boekje open over huidig Ned…: Hallo Cyriel, heb je dit stuk van Ben gedeeld met het FPK en ze om een reactie gevraagd? grt Jaap H…
Bas op Paul van Kemenade ontsteekt het vuur in Utrechtse P…: Nog altijd goede herinneringen aan het fietsen door de binnenstad van Tilburg en dan opeens Paul hore…
Jurgen op Ben van den Dungen doet boekje open over huidig Ned…: Mooi stuk Ben. Zelf ben ik net gestart met podiumaanschouwen.nl Mijn insteek is nu júist een fatsoe…
Ben Korzelius op Ben van den Dungen doet boekje open over huidig Ned…: Prima artikel van Ben v.d. Dungen. Dank! Heldere uitleg en analyse en voor mij soms nieuws over hetge…
Danielle Oosterop op Stampvolle kerkjes en schuren bij laatste ZomerJazz…: Wat betreft het Schlippenbach trio: de drummer werd op het laatste moment vervangen; het is niet Dag …
 

« Iiro Rantala HEL Trio… | Home | Hein Van de Geyn zit … »

Het aantal jazzopleidingen kan best minder


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
07 Augustus 2024

Beste Cyriel,
Dit was voor mij de aanleiding om in 1990 ontslag te nemen als docent aan het Gronings conservatorium ('k was begonnen in Leeuwarden en dat conservatorium fuseerde met Groningen) Ik heb het toen wel eens een sociale werkplaats voor gefrustreerde jazzmuzikanten genoemd. Toen al precies om de redenen die jij hier noemt.

Addy Scheele (E-mail ) (URL) - 07-08-’24 13:04

Ik geef Cyriel eens een keer écht gelijk! Maar het merendeel van de buitenlandse conservatorium studenten vertrekt na de studie naar hun eigen land of zoekt hun heil elders. Dus blijven de conservatoria voldoende aanwas krijgen en kunnen ze blijven bestaan. Met alle gevolgen van dien zoals Cyriel aangeeft.

Ron Holman (E-mail ) - 07-08-’24 13:18

Ha, uit het hart gegrepen! Eén opmerking: de komst van de buitenlandse studenten is muzikaal gezien een verrijking. Ook in het roemruchte verleden was dat niet anders, met de vele jazzmuzikanten uit de VS,Canada en Zuid-Afrika die in Amsterdam neerstreken. Maar dat waren nog geen conservatorium studenten. Ik ben kort gezegd vóór buitenlandse muziekstudenten, en minder conservatoria!

Kees van Veldhuizen (E-mail ) - 07-08-’24 15:07

Dag Cyriel, je analyse slaat veel spijkers op de kop, maar het grote probleem zit hem in de rampzalige aanpak van de overheid bij het beperken van het aantal podia en de eisen aan marketingplannen en dergelijke, zoals je die schetst. de overheid zou veel meer als faciliterende instantie moeten optreden, met vertrouwen in lokale initiatieven.

JanWillem van der Ham (E-mail ) - 07-08-’24 19:23

Dat de vele beleidswijzigingen en veranderende beleidsvisies van de Rijksoverheid de infrastructuur van de jazzpodia en de ondersteuning van jazzensembles grote schade aan de sector hebben toegebracht is duidelijk - zie http://jazz-in-nederland.blogspot.com/20..
Maar een pleidooi voor minder aanbod lijkt mij juist averechts en koren op de molen van beleidsmakers - de krimp van onze sector zal zo nog eens extra gestimuleerd worden. Misschien is een goed gevuld aanbod dat nergens terecht kan, niet eens zo slecht in een strategie die zou pleiten voor een beter podiumbestand.
Wellicht is het dus beter ons gezamenlijk te richten op uitbreiding van de financiële middelen voor het Nationaal Podiumplan, de verruiming van productiemiddelen voor jazzensembles bij het FPK, het ruimer ondersteunen van zelfstandige jazzensembles, deze ook toelaten tot de nu genre-discriminerende BIS, een billijker verhouding in de subsidieverdeling aan jazz, überhaupt weer jazz op de publieke zenders, jazzmuziekonderwijs op basis- en middelbare scholen en wat meer algemene bekendheid over onze beroepsgroep en deze specifieke hoogwaardige culturele arbeid.
En terzijde: we moeten ons blijvend verzetten tegen de verhoging van het culturele BTW, waardoor lagere inkomens minder gaan besteden (krimp!). Want wie wil dat Geert Wilders over een paar jaar gelijk krijgt als hij zegt: "Zie je wel? Kunst is nog elitairder geworden! Weg ermee!"

Michiel Scheen (E-mail ) (URL) - 08-08-’24 21:15

Het feit dat veel kleine podia wegvielen had ook te maken met de nieuwe geluidshinderwet. Om een zaaltje of caféruimte geluidsdicht te maken is zeer kostbaar. Zelfs voor het BIMhuis was dit de reden om een nieuwe locatie te gaan bouwen. Dat een podium als BREBL Nijmegen moest verkassen, en binnenkort wéér heeft daar o.a. ook mee te maken. Er komt nieuwbouw en mensen in dure appartementen willen geen live muziek in hun woonkamer horen.

Bo (E-mail ) (URL) - 29-08-’24 14:32

Het is maar net wat je onder ‘jazz-musicus’ verstaat. Dit verhaal over minder studenten, minder opleidingen, hoor ik al jaren, zelfs decennia. Uit ervaring weet ik dat de meerderheid van de jazz musici die afstuderen wel degelijk ( uiteindelijk) een boterham verdienen met muziek, let wel, muziek. Misschien niet allemaal met ( alleen maar) jazz, maar wel met musiceren op podia, feesten, tentoonstellingen, etc, geven privé lessen, hebben een baan op privé muziekscholen etc. Als je denkt dat jazz musici alleen op jazz podia spelen dan zou ik maar eens een beter onderzoek doen. Ik sprak Paul Wertico ( toen drummer van de Pat Metheny group) in de jaren ‘90 na het laatste concert van een wereld tournee met Pat. Ik vroeg hem wat de volgende tour zou zijn, hij zei: “when I’m home I play some bar mitzvahs en and corporate party gigs”. Bij het zien van mij reactie zei hij “ yes, I know, not that glamorous, but I have a family to take care of”. Enfin, ik ken inmiddels bijna geen enkele musicus die wel eens iets anders (moet) spelen dan , in dit geval, jazz. En daar is niets mis mee. En hebben we die opleidingen nodig? Jazeker! Te weinig speelplekken? Ja, helaas! De ‘Amerikanen’ etc dan maar niet meer uitnodigen en zo plaats maken voor ‘eigen musici’ ? Denk van niet. Iemand die zich musicus noemt en voelt, ambitieus is en innovatief ( niet alleen op muzikaal vlak) komt er wel. Misschien zijn het de klagers die eerst eens naar zichzelf moeten kijken. Daar hoeft je geen opleiding voor op te heffen.

Ron van Stratum (E-mail ) - 29-08-’24 15:27






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: