Daniel García Trio – Wonderland
CD-RECENSIE
Daniel García Trio – Wonderland
bezetting: Daniel García piano, zang; Reinier “El Negrón” contrabas; Michael Olivera drums, zang; Gastbijdragen: Lau Noah zang; Verónica Ferreiro zang; Gilad Hekselman gitaar
opgenomen: 12 – 14 januari 2024, Camaleon Music Studio, Madrid
uitgebracht: 30 augustus 2024
label: ACT Music / Challenge Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 46’03
website: danielgarciadiego.com - actmusic.com
door: Mathijs van den Berg
Pianist Daniel García Diego is een belangrijke exponent van de nieuwe Spaanse jazzscene. Terwijl op zijn twee vorige trio-albums invloeden uit eigen land domineerden, zoals flamenco en Spaanse traditionals, put García op het nieuwe album ‘Wonderland’ ook inspiratie uit moderne jazz, klassiek, pop en oosterse en Caribische muziek. Het ritmetandem bestaat uit twee Cubaanse expats: bassist Reinier “El Negrón” en drummer Michael Olivera. Het ‘wonderland’ betreft zijn innerlijke wereld die García in twaalf stukken exploreert. In de begeleidende tekst spreekt García de hoop uit dat de muziek voor de luisteraar een uitnodiging zal zijn tot zelfonderzoek.
‘Wonderland’ bevat een bonte verzameling nummers die verschillende sferen oproepen. Het album opent met een kort solostuk ‘Paz’ met klassieke piano. De gedragen stemming hiervan wordt gevolgd door het ritmische ‘Gates to the Land of Wonders’. Net als op eerdere platen werkt García met gastmusici. En niet de minsten. Op het titelstuk horen we gitarist Gilad Hekselman wiens transparante spel goed past bij het heldere triogeluid en dat fraai klinkt bij het fonkelende spel van García. Hekselmans solo vormt een geweldige climax. Het trio kan flink swingen en munt elders weer uit in elegant en fantasievol samenspel.
Vocale nummers
Het spel van García is kleurrijk vol korte noten en trillers met af en toe een dissonant, zodat de muziek ook af en toe schuurt. Verrassend zijn de vocalen van drummer Olivera die op ‘Resistance Song’ aan het eind opduiken en het nummer een Spaans tintje geven. Het album kent zelfs twee volledig vocale nummers. ‘You and Me’ wordt prachtig ingehouden gezongen door de Catalaanse zangeres Lau Noah. De bekende traditional ‘La Tarara’ krijgt een gepassioneerde vertolking door zangeres Verónica Ferreiro. Ook García’s stem is op een stuk te horen. Op ‘Witness the Smile’ zijn overduidelijke Cubaanse invloeden te beluisteren.
Geen noot is voorspelbaar in de fantasierijke composities. García is erin geslaagd alle invloeden tot een eigen stijl te verwerken. Daarbij vormt ritme een belangrijk bestanddeel, de ritmes vloeien mooi met de melodielijnen samen. De verfijnde pianopartijen, de melodische baslijnen en het luchtige drumwerk vormen een aantrekkelijk geheel. Samen met de variatie en de vele verrassingen is ‘Wonderland’ een album dat ver boven het maaiveld uitsteekt. Dit najaar is de avontuurlijke Spanjaard in Nederland met een sextet te horen.
CONCERTEN:
Daniel García Diego Sextet treedt op gedurende de Flamenco Biënnale, ‘Intermezzo 2024’
15/11 Amsterdam, Bimhuis
16/11 Den Bosch, November Music
17/11 Rotterdam, Lantaren Venster
NB: Ten gevolge van een boycot is Jazzenzo bij geen van deze podia welkom.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Gates to the Land of Wonders.