Avishai Cohen – Brightlight
CD-RECENSIE
Avishai Cohen – Brightlight
bezetting: Avishai Cohen contrabas, zang; Guy Moskovich en Eden Giat piano; Roni Kaspi en Noam David drums; Yuval Drabkin saxofoon; Yosi Ben Tovim gitaar; Lars Nilsson trompet; Hilel Salem flügelhorn; Jakob Sollerman trombone; Ilan Salem fluit; Jenny Nilsson zang
opgenomen: Nilento Studio, Gotenburg en Kicha Sudios, Tel-Aviv
uitgebracht: 25 oktober 2024
label: Naïve Records / Believe Recordings
aantal stukken: 11
tijdsduur: 45’21
website: avishaicohen.com
door: Mathijs van den Berg
Bassist Avishai Cohen houdt zichzelf graag scherp door steeds andere, vaak jonge veelbelovende musici voor zijn albums uit te nodigen. Op zijn vorige trioplaat ‘Shifting Sands’ maakte bijvoorbeeld de 21-jarige drummer Roni Kaspi haar debuut. Op ‘Brightlight’ introduceert Cohen een nieuwe pianist, de 26-jarige Guy Moskovich, die een enkele keer afgewisseld wordt door de 25-jarige Eden Giat. Kaspi mocht wederom haar energieke beats laten horen, hoewel ook Noam David, die overigens van Cohens generatie is, soms achter het drumstel plaatsneemt. Er doet op dit album een waslijst aan musici mee.
Zes van de elf composities zijn in triobezetting. Op de andere stukken horen we ook saxofoon, trompet, flügelhorn, trombone, fluit, gitaar en zang. De triostukken zijn prima composities en vaak enerverend door de razendsnelle partijen en dynamische wisselingen, maar klinken ook overbekend. Cohen mag dan steeds met andere pianisten en drummers werken, het blijft dezelfde stijl. Moskovich en Kaspi zijn overigens uitstekende musici. Kaspi mag op het voor haar gecomponeerde ‘Roni’s Swing’ in een paar solo’s haar kunsten vertonen. Het ingetogen ‘Humility’ heeft een bijzonder fraaie folky pianopartij. Cohen speelt zoals altijd zowel krachtig als melodisch.
Blazers en gitaar
De composities met gastmuzikanten zijn door de uitgebreide instrumentatie het meest interessant. Zoals ‘Hope’ met mooie blazersharmonieën en knappe gitaarimprovisaties van Yosi Ben Tovim. De blazers dringen zich niet op de voorgrond, maar geven de compositie een glanzende extra laag. De gitaarsolo klinkt eveneens beheerst. Alles wordt bijeengehouden door een subtiele basswing. Het zal niet verbazen dat er op ‘Drabkin’ een hoofdrol is voor saxofonist Yuval Drabkin, die fraaie kalme, uitgestreken noten speelt. Hij zorgt voor de meest opvallende gastbijdragen met fluweelzacht, gevoelvol spel.
Het album sluit af met drie bewerkingen. Het trio laat ‘Liebestraum nr. 3’ van Frans Liszt flink swingen. Het platgespeelde ‘Summertime’ krijgt een frisse, uptempo uitvoering op een vette basgroove met dik aangezette blazers en een flitsende pianosolo. Cohen neemt zelf met de nodige tongue in cheek de zang voor zijn rekening. Geweldig is het gloedvolle samenspel tussen Drabkin en Cohen op de jazzstandard ‘Polka Dots and Moonbeams’ van Jimmy van Heusen waarmee dit veelzijdige en zeer onderhoudende album eindigt.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Brightlight.
Live at Blue Note Tokyo, 2024.