Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

CuraƧao North Sea Jazz muzikale smeltkroes aan Caribische kust

FESTIVALRECENSIE. Curaçao North Sea Jazz Festival, Curaçao, 28 t/m 30 augustus 2025
beeld: Tim van Dijk, Jeroen Jansen
door: Jeroen Jansen

Het Curaçao North Sea Jazz Festival (CNSJF) is sinds 2010 een vaste waarde op de culturele kalender van het eiland. Het festival ontstond als een tropische tegenhanger van het bekende North Sea Jazz Festival in Rotterdam, maar heeft in de loop der jaren een eigen karakter ontwikkeld. Met een mix van jazz, soul, funk, pop en Latin muziek trekt het jaarlijks duizenden bezoekers naar het World Trade Center terrein bij Piscadera Bay in Willemstad.

  
Bassist Caylen Bryant, Cory Henry en Sheila E. op Curaçao North Sea Jazz Festival.

Jazzbasis
Door de jaren heen hebben diverse bekende artiesten opgetreden op het festival. Onder hen zijn namen als Prince, Stevie Wonder, Sting, Alicia Keys, Juan Luis Guerra, Chaka Khan en Ruben Blades. Ook jazzmuzikanten als Herbie Hancock, Branford Marsalis, Kurt Elling, Marcus Miller en Esperanza Spalding stonden er op het podium, waarmee het festival zijn jazzbasis blijft koesteren.

Culturele achtergrond
In vergelijking met het Rotterdamse festival is CNSJF sterker gericht op Latijns-Amerikaanse muziek. Deze focus sluit goed aan bij de culturele achtergrond van het eiland en de regio. Dit jaar traden onder andere Gilberto Santa Rosa, Ricky Martin, Ryan Castro en de Gipsy Kings op. Gilberto Santa Rosa, bekend als ‘El Caballero de la Salsa’, bracht zijn elegante stijl naar het podium. Ricky Martin zorgde voor herkenbare pop en Latin hits, terwijl Ryan Castro een jonger publiek aansprak met reggaeton. De Gipsy Kings brachten hun kenmerkende mix van flamenco en popmuziek.

  
Ricky Martin, zangeres Tems en Jacob Collier.

Verfijning, virtuositeit en crossovers
Het jazzprogramma van dit jaar op het Curaçao North Sea Jazz Festival bood een interessante mix van groove georiënteerde acts, vocale finesse en Latijns-Amerikaanse fusies. Voor wie deze artiesten al volgt, was het vooral een kans om hun live-interpretaties te ervaren in een Caribische setting.

Eigentijdse sound
Cory Henry, bekend om zijn werk met Snarky Puppy en zijn beheersing van de Hammond B3, bracht met The Funk Apostles een set die stevig leunde op groove en spiritualiteit. Met nummers als ‘Happy Days’, ‘Switch’, ‘Rise’ en ‘Trade It All’ liet hij zien hoe hij gospel en funk weet te versmelten tot een eigentijdse sound. Zijn solo’s waren energiek maar gecontroleerd, en de band speelde strak en dynamisch.

  
Sheila E., Kandace Springs en Cory Henry.

Technisch hoogstandje
Jacob Collier’s optreden was zoals verwacht een technisch hoogstandje, maar ook verrassend toegankelijk. In vergelijking met eerdere optredens die vaak, hoe goed ook, over kwamen als een lappendeken van impulsieve virtuositeit, was dit optreden opmerkelijk coherent. Het toeval wilde dat het optreden op Curacao het startschot was van een uitgebreide tournee door Zuid-Amerika, en dat startschot klonk bijna letterlijk in de Celia Zaal. Hij speelde energiek onder andere ‘All I Need’, ‘Time Alone With You’, ‘Can't Help Falling in Love’ en ‘Witness Me’. Zijn gebruik van live looping en harmonische layering, zoals in zijn indrukwekkende interpretatie van de ballad ‘Georgia’, gaf het publiek een inkijkje in zijn creatieve proces. De interactie met het publiek – inclusief een geïmproviseerde meerstemmige zangsessie – was één van de hoogtepunten van de avond.

Energieke set
Sheila E bracht een energieke set waarin haar percussie centraal stond. Ze trad ook op in Rotterdam tijdens North Sea Jazz en daar was haar optreden één van de onbetwiste hoogtepunten van het festival. Die lijn trok ze door op Curaçao. Bekende nummers als ‘La Cuna’ en haar interpretatie van Stevie Wonder’s ‘Don't You Worry 'bout a Thing’ kregen een frisse, ritmische benadering. Natuurlijk is haar muziek doordrenkt van de langdurige samenwerking met Prince, wat ze onder meer liet horen met interpretaties van nummers als ‘The Glamourous Life’ en ‘Let’s Go Crazy’. Haar band, The E-Train, ondersteunde haar met een solide mix van funk en Latin invloeden, waarbij de jonge bassist Gabriel Severn een absolute hoofdrol opeiste.

  
Pianist Gonzalo Rubalcaba, en Kool & The Gang.

Belabberd geluid 
De samenwerking tussen Hamilton de Holanda, Gonzalo Rubalcaba, Ivan Lins en Gabriel Grossi beloofde één van de meest muzikale momenten van het festival te worden. De combinatie van Braziliaanse en Cubaanse jazztradities kwam in de opzet tot uiting in stukken als ‘Velas’, ‘Começar de Novo’, ‘Collab’ en ‘Setembro’. Rubalcaba’s pianospel was zoals altijd lyrisch en expressief, terwijl de Holanda’s bandolim een helder contrapunt bood. De verrassende combinatie met de legendarische componist Ivan Lins zou daar vocale warmte en melodische diepgang aan moeten toevoegen, met als bonus Grossi’s mondharmonica onverwachte textuur. Toch viel het optreden bijna volledig in het water door het belabberde geluid en musici die elkaar totaal niet wisten te vinden. Op papier zag deze samenwerking eruit als spectaculair en veelbelovend, maar soms ontbreekt gewoon de chemie….en de juiste geluidstechnicus.

Emotioneel geladen
Kandace Springs bracht een ingetogen maar expressieve set, waarin haar stem en pianospel centraal stonden. Ze speelde onder andere ‘I Put a Spell on You’, ‘Run Your Race’, en ‘The First Time Ever I Saw Your Face’. Haar interpretaties zijn vaak minimalistisch, maar emotioneel geladen. Voor wie haar studioalbums kent, was het liveoptreden een bevestiging van haar groei als performer. Bassist Caylen Bryant stal niet alleen de show vanwege haar warme basgeluid, maar ook omdat ze een praatje in het Papiamentu had voorbereid, de lokale taal op Curaçao.

  
Paul Carrack, Sheila E. en Snoop Dog die Curaçao North Sea Jazz afsloot.

Eigen koers
Het Curaçao North Sea Jazz Festival biedt een breed muzikaal palet in een ontspannen setting. De combinatie van jazz, Latin en populaire muziekgenres maakt het festival toegankelijk voor een divers publiek. Hoewel het festival zijn oorsprong deelt met het evenement in Rotterdam, heeft het op Curaçao een eigen koers gekozen, waarin Latijns-Amerikaanse invloeden een prominente rol spelen. Daarmee draagt het bij aan de culturele dynamiek van het eiland en de regio.


© Jazzenzo 2010