LOOT CD-RECENSIE Tijdloos
LOOT
bezetting: Oscar Jan Hoogland piano; Ab Baars tenorsaxofoon, klarinet; Uldis Vitols contrabas; Onno Govaert drums
opgenomen: 11, 12 en 13 juli 2023, Splendor Amsterdam
uitgebracht: april 2025
label: ICP 068
aantal stukken: 10
tijdsduur: 40’59
website: oscarjanhoogland.com - toondist.nl - icporchestra.com
door: Cyriel Pluimakers
Toetsenist en componist Oscar Jan Hoogland is een uitgesproken volgeling van de legendarische Misha Mengelberg (1935-2017). In zijn muziek hoor je niet alleen de invloeden van zijn leermeester, maar ook de jazz van grensverleggers als Thelonious Monk en Herbie Nichols. Net zoals Mengelberg schept Hoogland er behagen in om de muziek te pas en te onpas te ontregelen.
Zijn nieuwe kwartet LOOT lijkt zo van de jaren zestig de 21ste eeuw binnengestapt. Samen met rietblazer Ab Baars, contrabassist Ulis Vitols en drummer Onno Govaert toont Hoogland op zijn recent verschenen album aan hoe tijdloos Mengelbergs gedachtegoed is. Verfrissend is hoe Hoogland een geheel eigen plek inneemt in het actuele landschap van de jazz en geïmproviseerde muziek.
ICP-traditie
Heerlijk absurd zijn de titels. In de opener ‘Krijshaan’ laat Hoogland de muziek meteen lekker knetteren in onvervalste ICP-traditie, met een heuse glansrol voor de kreunende rietinstrumenten van Baars. ‘MMM’ vormt een mix van improvisatie en compositie, waarna in ‘Impala’ een spannend duel volgt tussen de piano van de leider en de drums van Govaert. Ronduit melancholiek klinkt ‘Lamentijn’ en in ‘Tilted Television’ lijkt het kwartet de muziek letterlijk en figuurlijk op zijn kop te zetten. Wederom is het tenorsaxofonist Baars die ondersteund door Hoogland als een op hol geslagen paard muzikaal tekeergaat. Heerlijk om dit dwarse geluid te horen!
Ontlading
Bespiegelend is ‘Reiger’ met een feature voor Baars op klarinet, die bij wijze van spreken aan de waterkant lijkt te staan om een vis of kikker te vangen. Het hoekige titelstuk ‘LOOT’ met een stevige drumsolo van Govaert zou zo uit de gloriedagen van het ICP Orchestra kunnen stammen. Een ontlading volgt in ‘Upperclass Underground (double U)’ met opnieuw knerpend solowerk van tenorsaxofonist Baars. Vol muzikale hobbels en rafels zit ‘Sleeping Policemen’: in het Amerikaanse slang een omschrijving voor de bekende bulten in de weg.
Authentiek
Het afsluitende ‘Over Het Zijn En Het Hoera’ is een poëtische ballad in de beste Mengelberg-traditie, een verademing na alle voorgaande muzikale heftigheid. ‘LOOT’ vormt een verfrissend en tegendraads geluid binnen de toch wel erg brave en keurige actuele scene, een authentiek en krachtig artistiek uitgangspunt dat naar meer smaakt!
Beluisteren via Spotify.
© Jazzenzo 2010