Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Izaline Calister 25 jaar bruggenbouwer over culturele en generatiegrenzen heen

CONCERTRECENSIE. Izaline Calister, 25 Years in Concert, Paard, Den Haag, 7 september 2025
beeld: Eric van Nieuwland, Jeroen Jansen
door: Jeroen Jansen

Afgelopen zondagmiddag vierde Izaline Calister haar 25-jarig jubileum als zelfstandig artiest met een bijzonder concert in de Kleine Zaal van Paard in Den Haag. Het optreden maakte deel uit van een korte tournee langs Nederlandse podia, waarin Calister terugblikte op haar rijke carrière. Begeleid door een ijzersterke band – Marc Bischoff (piano), Enrique Firpi (drums), Samuel Ruiz (bas), Niata Augusta en Keon Augusta (achtergrondzang en wiri) – bracht ze een concert dat zowel intiem als uitbundig was, doordrenkt van Caribische ritmes en persoonlijke verhalen.

  
Izaline Calister vierde haar 25-jarig jubileum als uitvoerend artiest onder meer in Paard in Den Haag.

Ridder
Izaline Calister werd geboren op Curaçao en brak in 2000 door met haar debuutalbum ‘Soño di un muhé’ (Droom van een Vrouw), waarin ze succesvol Curaçaose ritmes en jazz met elkaar combineerde. Sindsdien bracht ze negen albums uit, scoorde hits op de eilanden met nummers als ‘Kanta Hélélé’ en ‘Wow’i Kariño’, en won in 2009 een Edison voor haar album ‘Speransa’. In 2018 werd ze geridderd in de Orde van Oranje-Nassau voor haar muzikale werk én haar inzet voor het slavernijverleden. Hoewel ze op de eilanden vooral bekendstaat als hitzangeres en Tumbakoningin, ontwikkelde ze zich vooral in Nederland tot een veelzijdig theatermaker, componist en verhalenverteller. Voorstellingen als ‘Het eiland van mijn vader’, ‘Tula en Juliet’ en ‘De eeuw van Harry Belafonte’ getuigen van haar maatschappelijke betrokkenheid en artistieke diepgang.

Snoepje van de week
Tijdens het concert in Den Haag kwamen klassiekers als ‘Sa Sa Na Awasa’, ‘Mi Pais’ en ‘Kanta Hélélé’ voorbij, gelukkig ook afgewisseld met minder bekend werk uit haar beginjaren, met als rode draad haar liefde voor het Papiaments, jazz, Curaçaose ritmes en de verbinding met actuele thema’s. Calister vertelde openhartig over haar beginjaren, waarin ze ‘het snoepje van de week’ werd genoemd, en hoe ze zich met hard werken en vasthoudendheid wist te onderscheiden: “Ik wilde geen inwisselbaar snoepje zijn – en dat is me gelukt.”

  
Calister is een begenadigd verhalenverteller en weet haar publiek moeiteloos te raken. 

Kracht
Calister staat niet bekend als een technisch volmaakte zangeres, maar dat doet niets af aan haar kracht. Ze schrijft zeldzaam goede stukken, is een begenadigd verhalenverteller en weet haar publiek moeiteloos te raken. Haar communicatie is direct, warm en ontwapenend. De band speelde met finesse en gevoel, met een bijzondere vermelding voor de Duitse pianist Marc Bischoff – de enige zonder Zuid-Amerikaanse wortels – die met zijn virtuositeit en muzikaliteit zich wederom een eminent vertolker toonde van Calister’s werk.

Verbinden
Wat dit jubileumconcert bijzonder en veelzeggend maakte, was het publiek: jong en oud, Caribisch en Nederlands, muziekliefhebbers en theaterbezoekers. Calister slaagt er al 25 jaar in om mensen te verbinden, over culturele en generatiegrenzen heen. In een tijd waarin polarisatie vaak de boventoon voert, is haar grootste verdienste misschien wel dat ze een bruggenbouwer is – muzikaal, cultureel en menselijk. Daarmee verdient ze zonder twijfel de titel van belangrijkste Curaçaose musicus van de afgelopen 25 jaar.


© Jazzenzo 2010