Openhartig ‘Secrets’ melancholisch, dramatisch en grappig
CONCERTRECENSIE. ‘Secrets’ met Claron McFadden, Tuur Florizoone, Michel Massot, Marine Horbaczewski. Concertzaal Tilburg, 21 januari 2017
door: Erno Elsinga
In de intieme voorstelling ‘Secrets’ waarin concert en theater een geheel vormen, ontrafelt sopraan Claron McFadden met een Belgisch jazztrio opgespaarde geheimen. De vanuit de werkelijkheid opgetekende verhalen leidde in Tilburg tot een indringend optreden waarin ontluikende emotie en muzikale verscheidenheid de boventoon voerden.
Claron McFadden te midden van Tuur Florizoone, Marine Horbaczewski en Michel Massot in het programma 'Secrets'.
Anoniem
De klassieke sopraan McFadden beweegt zich tussen jazz en opera. Bekend zijn bijvoorbeeld haar samenwerkingsprojecten met het Nederlandse saxofoonkwartet Artvark in onder meer ‘Sly Meets Callas’, en met pianist Mike del Ferro en het Metropole Orkest in 'Italian Opera Meets Jazz'. Voor ‘Secrets’ verzamelde ze ruim honderd geheimen veelal afkomstig van ouderen in een bejaardenhuis, maar ook via een website rolden anonieme ontboezemingen binnen. McFadden bewerkte de teksten en de Belgen accordeonist Tuur Florizoone en tubaïst en trombonist Michel Massot schreven de muziek.
Grote en kleine anekdoten over schuld, verdriet, bedrog en verwijt maar ook grappige geheimen om bestwil worden door McFadden afgestemd verklankt waardoor je als vanzelf wordt meegezogen in ontroerende maar ook shockerende verhalen. Zoals de bekentenis van een van de drie dochters van wie de 79-jarige moeder zelfmoord pleegt. Zij en haar zus – die een moeilijke relatie met de familie heeft - zijn bij haar als ze zegt dat ze van het balkon wil springen. De zus zegt: ‘doe het’, waarop ze springt. Aan de derde zus wordt de ware toedracht nooit verteld, waardoor de eerste zus zich blijvend schuldig voelt.
Een extra laag vormen de achtergrondprojecties met teksten en sfeerbeelden.
Muzikaal is ‘Secrets’ een lust. McFadden is een fantastische vocaliste met een wijd bereik en ook haar scats en percussieve zang zijn fenomenaal. Instrumentaal is er veel gevoel voor detail en klinkt het trio soms als een orkest. Een centrale rol is daarbij weggelegd voor celliste Marine Horbaczewski die haar instrument als contrabas en gitaar bespeelt maar ook vervreemdende klanken aan de snaren en klankkast onttrekt. Ballroom, opera, klassiek, eigentijds en invloeden uit de gipsymuziek en tango dolen rond dankzij prachtig spel van accordeonist Florizoone. Met slechts enkele tonen of het geluid van lucht uit de balg van de accordeon schetst hij doeltreffend sferen. De composities zijn op zichzelf staande pareltjes die door de polyritmische patronen uit de logge tuba van Michel Massot soms ongrijpbaar lijken. Een extra laag vormen de achtergrondprojecties met teksten en sfeerbeelden waardoor ‘Secrets’ ondanks de ingetogen houding van de musici visueel aantrekkelijk is.
Goudvis
Spitsvondig is de bekentenis van een man die als kind zijn eigen kerstcadeaus kocht: muziek op vinyl die anders het huis niet in kwam legde hij onder de kerstboom. Triest het geheim van onbeschermde seks van een met HIV besmet persoon. Grappig het geheim van de vader wiens zoon zijn goudvis overlijdt en die de volgende dag begraven zal worden. Door de stank verdwijnt de vis echter ‘s nachts in het toilet en wordt in de ochtend een lege grafkist begraven. De zoon komt het nooit te weten.
Melancholie en dramatiek zijn volop vertegenwoordigd in het intense ‘Secrets’ dat van een licht filmisch karakter is voorzien. Na uitverkochte shows in België is het jammer dat weinigen de weg naar de Tilburgse Concertzaal wisten te vinden. Een muzikaal hoogstaand en inhoudelijk innemende productie die lang beklijft, en gelukkig op cd is uitgebracht.
‘Secrets’ is in Nederland nog te zien op 28 januari in Hot House te Leiden. Foto’s bij deze recensie zijn gemaakt tijdens de voorstelling in © Handelsbeurs Gent behalve foto 5 © Willy Schuyten.
Impressie 'Secrets'