Indrukwekkende opening North Sea Jazz
CONCERTRECENSIE. North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam, vrijdag 7 juli 2023
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
De drie dagen van het North Sea Jazz Festival waren dit jaar snel uitverkocht. De programmering is wederom de bekende mix van jazz, wereldmuziek en grote popacts. Net zoals in 2018 opent het evenement in de Hudson met componist Maria Schneider die dit keer het Oslo Jazz Ensemble leidt. Vormde toen haar liefde voor het Amerikaanse landschap het centrale thema, nu is dat haar weerzin tegen de digitale wereld.
![]()
Maria Schneider met het Oslo Jazz Ensemble, bluesgitarist Buddy Guy en Bill Frisell die met twee formaties optrad op de openingsdag van North Sea Jazz.
Opvolger
Schneider wordt inmiddels gezien als de hedendaagse opvolger van de grote Gil Evans en haar arrangementen voor het Noorse orkest zijn een wonder van subtiliteit. Hoogtepunten zijn er te over, maar haar arrangement tijdens de solo van baritonsaxofonist Tina Laegreid Olsen is van wereldklasse. Het licht rauwe geluid van dit imposante instrument smelt letterlijk samen met betoverende klankkleuren die Schneider aan haar ensemble ontlokt. Onvoorstelbaar mooi en indrukwekkend!
![]()
Maria Schneider en Oslo Jazz Ensemble. Pianist Kenny Barron en kwartet met altsaxofonist Jesse Davis als solist.
Soundcheck
Pianist Kenny Barron vormt ook zo’n vaste gast van North Sea Jazz. Afgelopen juni 80 geworden, treedt hij nu aan met een kwartet met Jesse Davis als solist. Zijn set start licht aarzelend en een echte soundcheck heeft duidelijk niet plaatsgevonden. Contrabassist Kiyoshi Kitagawa is minutenlang te prominent in het geluidsbeeld aanwezig. Wanneer altsaxofonist Davis aansluit, komt het ensemble echt op stoom. Weergaloos is aan het einde hun uitvoering van de klassieker ‘Body and Soul’, gevolgd door een pittige versie van Thelonious Monk’s ‘Rhytm-a-ning’.
![]()
Buddy Guy en band. Drummer Andrew Cyrille speelde met zijn kwartet in de Madeira.
Evenwichtskunst
Gekscherend wordt wel eens gezegd dat North Sea Jazz voor een deel een omgevallen bejaardenhuis is. Bluesgitarist Buddy Guy (1936) mag dan inmiddels een breekbare indruk maken, zijn presence is er niet minder om. Zijn stem en gitaarlicks zijn ongeëvenaard en met zijn fantastische band zet hij in de Maas een bijzonder energieke set neer.
Ook drummer Andrew Cyrille (1939) die met zijn kwartet in de Madeira optreedt heeft inmiddels een zekere leeftijd bereikt, maar zijn stijl heeft ondanks dat de jaren gaan tellen nauwelijks aan kracht ingeboet. Bij Cyrille voel je de oerkracht van echte jazzdrummers als Philly Joe Jones, Art Blakey, en Elvin Jones. Omringd door gitarist Bill Frisell, pianist David Virelles en contrabassist Ben Street speelt hij muziek die buitengewoon fris en vernieuwend is. Het niveau van abstractie dat het kwartet in hun samenspel bereikt, vormt een uniek soort muzikale evenwichtskunst.
![]()
Bill Frisell gastmuzikant bij Andrew Cyrille (l). Aansluitend speelde Frisell met zijn kwartet Four met daarin klarinettist Greg Tardy.
Americana
Aansluitend speelt Frisell met zijn eigen kwartet Four en het is bijzonder om hem in twee settings te horen excelleren. De Amerikaan mag dan de grootste gitaarvernieuwer van de afgelopen decennia zijn, in zijn muziek is altijd veel plaats voor Americana. Blues, bluegrass, country en New Orleans vormen essentiële onderdelen van zijn idioom. Vorig jaar bracht hij op Blue Note het album ‘Four’ uit en met dezelfde bezetting staat hij nu op North Sea. Greg Tardy laat de roots uitbundig uit zijn klarinet schallen en zijn emotionele versie van ‘Isfahan’ - een compositie van Duke Ellington en Billy Strayhorn - op tenorsaxofoon laat de harten van het publiek breken. Spaarzaam ondersteund door pianist Gerald Clayton zorgt hij voor een hoogtepunt van de eerste dag. Het samenspel van het kwartet is grandioos en de grote nieuwsgierigheid naar hun volgende Blue Note-album is hiermee alvast gewekt!
Gezien: Maria Schneider & Oslo Jazz Ensemble ‘Data Lords’, Kenny Barron Quartet, Buddy Guy, Andrew Cyrille Quartet, Bill Frisell Four.
