Suzan Veneman verrast en verbijstert
CONCERTRECENSIE. Suzan Veneman, U-Jazz in DUMS Utrecht, 3 mei 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Trompettiste Suzan Veneman (1990) is aan een forse opmars bezig. In 2022 verscheen op ZenneZ Records haar debuut ‘Migrations of the Mind’ en in de tussentijd maakte ze ook indruk met haar begeesterde spel op ‘NO FILL3R’ van Zack Lober en ‘Between Two Worlds’ van Efraim Schulz-Wackenbarth. Haar spel is lyrisch, buitengewoon verfijnd en op de juiste momenten doortastend.
Trompettiste Suzan Veneman presenteerde haar nieuwe album 'Zinder', met trompettisten Gidon Nunes Vaz, Alvaro Artime Jimenez en haar leraar Kurt Weiss.
Frontline
In DUMS Utrecht presenteert ze haar nieuwe album ‘Zinder’, een woord dat levendigheid en uitbundigheid uitstraalt. “Het roept perfect het gevoel op dat ik krijg als ik de klank en het karakter van de trompet ervaar: het expressieve karakter, de explosieve dynamiek en het brede kleurenpalet”, vertelt ze in het persbericht. In de frontline staan er naast haar nog drie andere toptrompettisten: Gidon Nunes Vaz, Alvaro Artime Jimenez en haar leraar Kurt Weiss. De ritmesectie bestaat uit misschien wel het beste tandem van dit moment: contrabassist Tijs Klaassen en drummer Wouter Kühne.
Project
‘Zinder’ begon als een project, dat Veneman ontwikkelde naar aanleiding van de muziek die ze schreef voor het prestigieuze ‘Festival of New Trumpet Music’ in 2021. Een eervolle uitnodiging die ze kreeg van Dave Douglas, een van de actuele Amerikaanse grootmeesters van de trompet. Haar gedachte was: “Waarom zou ik muziek schrijven voor slechts één trompet, als ik er vier zou kunnen hebben?” Een vervolgopdracht van de Vereniging voor Jazzpodia en Jazzfestival in 2022 leidde tot voldoende repertoire voor deze bijzondere release.
Veneman verrast met uitgekiende arrangementen waarin ze naast de doordringende ook de meer subtiele kant van de trompet voor het voetlicht brengt.
Verrassend
Bij een dergelijke bezetting denk je wellicht aan allerlei macho gedoe en ellebogenwerk, maar niet bij Veneman. Zij verrast met uitgekiende arrangementen waarin ze naast de doordringende ook de meer subtiele kant van de trompet voor het voetlicht brengt. Om het publiek wakker te schudden start het sextet met het pittige ‘The Moontrane’ van de legendarische Woody Shaw, een trompettist voor wie geen muzikale berg te hoog ging. Dit stuk voor krachtpatsers wordt omgebogen in een verrassend arrangement waarin ook de diepere lagen van deze compositie tot uitdrukking komen. Verrassend ook is de buitengewoon stevige solo van bassist Klaassen. Het naadloze spel van de vier blazers vinden we ook terug in die andere vier stukken uit de eerste set: ‘Waking & Working’, ‘A Game of Wits’, ‘Rotterdam-Amsterdam’ en de weldadige afsluiter ‘Sunbathing’, waarin Weiss een feature krijgt.
Buitencategorie
In de tweede set wordt de spits afgebeten door een arrangement van ‘Boperation’, een bewerking van een historisch bebop-duel tussen de trompettisten Fats Navarro en Howard McGhee uit oktober 1948. Op zo’n moment merk je hoe krachtig en tijdloos de muziek is en in het arrangement van Veneman krijgt deze hoeksteen van de naoorlogse jazz een actuele tint. Fraai ook is Venemans ‘Wind Dance’ en in ‘Big Heart’ pakt ze uit met een flugelhorn-solo die de zaal in peilloze bewondering achterlaat. Een moment dat nog net niet overtroefd wordt door de spectaculaire solo die drummer Kühne ten beste geeft in het slotnummer ‘Miss D’. Bijna uitzinnig is de reactie van het publiek en in de toegift ‘Reflections’ laat het sextet nog eenmaal horen dat dit ensemble met topvrouw Veneman gerekend mag worden tot de buitencategorie, niet alleen binnen maar ook buiten Nederland.
Boycot
- Jazzenzo wordt geboycot door de podia Bimhuis, LantarenVenster, TivoliVredenburg en Paradox vanwege een column, gepubliceerd op 12 april.
- Artikel over boycot in de Volkskrant (pdf), 3 mei.
Beste mensen van Jazzenzo,
Dank voor dit artikel. Door de boycot werd ik via via op jullie site gewezen.
Wat een aanwinst en een mooie aanvulling op andere publicaties zijn jullie!
Die boycot is natuurlijk volkomen belachelijk, en dan nog vanwege één! column.
Peter de Hoop
Peter de Hoop (E-mail ) - 15-07-’24 10:37