Claudio Jr De Rosa - Next
CD-RECENSIE Claudio Jr De Rosa - Next
bezetting: Claudio Jr De Rosa tenor- en sopraansaxofoon, Xavi Torres piano, Mauro Cottone contrabas, Sander Smeets drums
opgenomen: 8 en 9 december 2021, Wedgeview Studio, Woerdense Verlaat
uitgebracht: november 2022
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 54’33
website: claudiojrderosa.com
door: Cyriel Pluimakers
Met zijn uitstekend ontvangen producties ‘Groovin Up’ (2016) en ‘Forces’ (2019) vestigde de uit Napels afkomstige Claudio Jr De Rosa meteen zijn naam in West-Europa. De Rosa is een musicus die nieuwsgierig maakt en groot respect heeft voor de jazztraditie. Bij hem geen pretentieus gefröbel dat door moet gaan voor een eigen visie, maar composities en improvisaties die aansluiten bij de grote namen van weleer.
Dochter
Thema van zijn nieuwe album is de aanstaande geboorte van zijn dochter Olivia. Centraal staan zijn gevoelens bij het naderende vaderschap en via de muziek geeft hij uitdrukking aan zijn gedachten en emoties. Intens is zijn spel op de opener ‘Invisible’ waarin hij uiting geeft aan het verlangen om zijn kind te zien en te voelen. ‘Still in the Shadows’ vormt de verklanking van het moment dat hij zijn aanstaande dochter op de monitor waarneemt bij een echo-onderzoek. De periode van de zwangerschap ervaart De Rosa als een ‘Little Odyssey’, ook weer zo’n compositie die in het gehoor blijft hangen.
Vader
De Rosa’s vader overleed toen zijn zoon pas zestien was en in de ballad ‘I Wish You Met Her’ horen we hoe de tenorsaxofonist de onvervulbare wens om zijn kleindochter te zien, vormgeeft in een aangrijpend requiem. ‘Falsehood’ vormt een feature voor de sopraansaxofoon en ‘The Brightest Hour’ lijkt wel een hommage aan Michael Brecker (1949-2007), de invloedrijke saxofonist die jarenlang zijn slagschaduw wierp over de jazzscene. Speels is het ultrakorte ‘How Does a Playground Sound’ en vederlicht klinkt de sopraansaxofoon in ‘Stuck to Gravity’.
Stevig
Een passende afsluiter vormt ‘One Way Door’, waarin het opwindende samenspel tussen de tenorsaxofonist en pianist Xavi Torres opvalt. ‘Next’ is een bijzonder album dat ondanks de breekbare thematiek nergens wiebelig of sentimenteel wordt. De Rosa bewijst met zijn derde productie definitief dat hij uitermate stevig in zijn schoenen staat en een grootse toekomst tegemoet gaat. We zullen nog veel van hem gaan horen!
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Falsehood.