Sun-Mi Hong – Third Page: Resonance
CD-RECENSIE Sun-Mi Hong – Third Page: Resonance
bezetting: Sun-Mi Hong drums; Nicolò Ricci tenorsaxofoon; Alistair Payne trompet; Chaerin Im piano; Alessandro Fongaro contrabas
opgenomen: 8-9 december 2021, Bethlehemkerk Studio 150, Amsterdam
uitgebracht: 18 november 2022
label: Edition Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 48’35
website: sunmihong.com - editionrecords.com
door: Mathijs van den Berg
De naam Sun-Mi Hong zal iedere jazzliefhebber inmiddels zijn opgevallen. In 2021 ontving ze een Edison voor ‘A Self-Strewn Portrait’, uitgekomen bij ZenneZ Records. Ze kreeg veel aandacht vanwege haar aansprekende persoonlijke verhaal: het beklemmende traditionele Zuid-Korea deed haar vluchten in het drummen en vervolgens uitwijken naar Nederland. Daarbij is een vrouwelijke drummer in de jazz nog altijd bijzonder. Dit alles kwam de CEO van Edition Records, Dave Stapleton, ter ore, die haar vastlegde voor een nieuw album. Het contract met dit prestigieuze label is de volgende stap in Hongs carrière.
Muzikaal dagboek
Hong richtte haar kwintet op in 2017 met andere jonge artiesten die vanuit het buitenland naar Amsterdam zijn gekomen om er te studeren. Saxofonist Nicolò Ricci, bassist Alessandro Fongaro en trompettist Alistair Payne, met wie zij ook een duo vormt, zijn nog steeds van de partij. Pianiste Chaerin Im is de enige nieuwkomer. De drie albums die Hong tot nu toe met het kwintet maakte zijn een weerslag van haar persoonlijke ervaringen. Na ‘First Page’ (2017) en ‘Second Page: A Self-Strewn Portrait’ (2020), is ‘Third Page: Resonance’ de derde pagina uit haar muzikale dagboek. Ditmaal gaan het veel over haar familie, die ze door de pandemie niet heeft kunnen bezoeken. Dit resulteert in enkele melancholieke stukken.
Veelzijdig
Het album opent met spetterende jazz. Het kwintet toont lef met twee stukken van elk meer dan negen minuten. ‘Care Less’ is eenvoudig opgebouwd rond een thema en maakt de titel waar met verschillende rauwe, compromisloze solo’s vol dissonanten. ‘Blind’ heeft een vertellend karakter met meerdere tempowisselingen, waarbij Hong uiteraard achter de knoppen zit. Ook in de langzame gedeeltes blijven deze stukken spannend. De ingetogen nummers zijn compacter. Op twee daarvan heeft Hong gekozen voor een duo-uitvoering, waarop ze haar veelzijdigheid verder etaleert. Op ‘0190’ voorziet ze het mooie pianospel van fluisterstille bekkens en zachte roffels. ‘Screams Like Vapours (Improv)’ bestaat uit opzwepende drums en trompet.
Intens
Ook op de meer ingetogen nummers is het spel intens. Het fraaie ‘Letters with No Words’ kent een weerbarstige trompetsolo. Op het melancholieke ‘Home’ zwellen de blazers aan. Het ingehouden beginnende ‘As We Are’ barst uit in kakofonische free jazz. Steeds is het resultaat overtuigend. Na drie kwartier experimentele jazz sluit het album onverwacht ontspannen af met het tweede deel van ‘Screams Like Vapours’ waarin de mooie melodie van het einde van het eerste deel wordt opgepakt. Met dit afwisselende, onconventionele album zullen Sun-Mi Hong en haar kwintet er ongetwijfeld nieuwe fans bijkrijgen.
- Dit album beluisteren via Bandcamp.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Care Less.