Ben van den Dungen Quartet – Obsession Blues
CD-RECENSIE
Ben van den Dungen Quartet – Obsession Blues
bezetting: Ben van den Dungen tenor- en sopraansaxofoon, Miguel Rodriguez piano, Steven Willem Zwanink bas, Mitchell Damen drums
opgenomen: 30 september 2022, Live at Saline Royale, Arc-et-Senans, Frankrijk
uitgebracht: mei 2023
label: JWAjazz
aantal stukken: 12
tijdsduur: 59’46
website: benvandendungen.nl - jwajazz.nl
door: Cyriel Pluimakers
Opmerkelijk is dat tegenwoordig veel muzikale vormen als jazz worden gelabeld, die een decennium geleden zonder aarzeling voorzien zouden zijn van het predicaat lichte muziek. Bij gebrek aan grote nieuwe namen, brengen marketeers allerlei artistiek geknutsel onder de bekende noemer. Het is dan ook een verademing om weer eens een degelijk geluid te horen dat de kernwaarden - blues, bebop en swing- van het genre belichaamt. En wie is er beter in staat om dit neer te zetten, dan Dutch classic Ben van den Dungen?
Frankrijk
De saxofonist woont tegenwoordig met zijn nieuwe liefde in Frankrijk en is erin geslaagd om ook daar een nieuw artistiek netwerk op te zetten. Zo is zijn nieuwe productie ‘Obsession Blues’ tot stand gekomen in samenwerking met de beeldend kunstenaar Charles Belle. Terwijl Van den Dungen tweeëneenhalf uur lang musiceerde met zijn kwartet, schilderde Belle twee gigantische doeken vol onder het motto ‘My Favourite Things’, uiteraard een hommage aan hun beider inspirator John Coltrane (1926-1967). Bomen vormden het centrale thema van de schilderijen. Van de gespeelde muziek werd voor het uiteindelijke album een selectie gemaakt van bijna zestig minuten.
Blues
Vanaf de eerste noot is het raak bij deze productie: het speelplezier en de energie spat van het kwartet af. Het boekje is bovendien smaakvol vormgegeven en de liner notes dragen een persoonlijk karakter. Het repertoire vormt een mix van composities van Charles Mingus, Coltrane, Wayne Shorter en eigen stukken. Centraal staat de blues in allerlei gedaantes. Heerlijk is de opwindende start met de klassieker ‘Nostalgia in Times Square’ van Mingus, met de tenorsaxofonist in topvorm. In ’Le Blues Des Gens De La Ruse’ staat de sopraansax centraal, een instrument waarop Van den Dungen een geheel eigen warm geluid heeft ontwikkeld. Meer dan fraai is het in uptempo gespeelde ‘Adieu Le Blues’, zo’n stuk dat meditatief begint en daarna overgaat in een instrumentale krachtmeting.
Zon
Melancholiek is de titeltrack ‘Obession Blues’ en aanstekelijk klinkt de sopraansaxofoon in Mr. Syms’, een compositie die Coltrane ooit schreef voor zijn kapper. Pianist Miguel Rodriguez komt hierin uitgebreid aan bod. Hierna volgt het gedragen gespeelde ‘After The Rain’, ook weer zo’n klankjuweel van de grootmeester. In topvorm horen we tenorist Van den Dungen in ‘Marcher Sur L’Avenue Du Blues’, opnieuw zo’n flitsende compositie waarin het aloude genre nieuwe vleugels krijgt. Hoe belangrijk de sopraansaxofoon geworden is voor de leider blijkt wel uit het feit dat dit instrument in de laatste vier stukken centraal staat, met het étude-achtige ‘Blue Impromptu’, Wayne Shorter’s ‘Footprints’, het korte ‘Une Mélodie Bleue De La Campagne’ en het weldadige ‘Une Mélodie Bleue De La Campagne’: een compositie om heerlijk bij uit te drijven, alsof je ligt te doezelen in de zuidelijke zon. Het is duidelijk dat Van den Dungen het in Frankrijk prima naar zijn zin heeft en dat de prachtige omgeving meer dan inspirerend is: de saxofonist beleeft artistiek echt een tweede jeugd!
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Concertregistratie Obsession Blues met performance Charles Belle.
30 september 2022, Saline Royale, Arc-et-Senans, Frankrijk.