Meesterdrummer John Engels in de spotlights met ‘One For Johnny’
CONCERTRECENSIE. John Engels & Benjamin Herman Sextet ‘One for Johnny’, TivoliVredenburg, 11 juni 2023
beeld: Dirk Neven
door: Cyriel Pluimakers
Meer dan zeventig jaar zit de 88-jarige John Engels professioneel achter het drumstel. Vele generaties musici van allerlei pluimage zag hij aan zich voorbijtrekken. Ook de jongere lichting voelt zich door zijn vitale en energieke stijl aangesproken. Altsaxofonist Benjamin Herman eerde hem al met de prachtige productie ‘When Will The Blues Leave’ (Dox Records), waaraan een tournee werd gekoppeld. Nu ligt er als opvolger de EP ‘One For Johnny’, een feestelijke plaat waarin de hardbop centraal staat. Het album is vooralsnog alleen te beluisteren via Spotify en Apple Music.
John Engels & Benjamin Herman Sextet blazen met hardbop de jazz nieuw leven in.
Swing
Hetzelfde sextet staat nu op het podium van zaal Cloud Nine in TivoliVredenburg, met een bezetting die er niet om liegt: zo bespeelt Ian Cleaver de trompet, Gideon Tazelaar de tenorsaxofoon, Timothy Banchet de piano en Cas Jiskoot de contrabas. Allemaal jonge honden, die als missie hebben de echte jazz nieuw leven in te blazen. Waar veel van hun collega’s zich verliezen in modieuze cross-overs is het hun missie de verworvenheden uit het verleden weer body and soul te geven. Krachtig is de opener ‘One For Johnny’, die het fameuze geluid van Art Blakey’s Jazz Messengers doet herleven. Een mooie start die de aanzet vormt voor geïnspireerde uitvoeringen van ander nieuw repertoire als ‘Danny’s Place’ en ’Missy Supa Nice’. Vooral pianist Banchet bewijst zich als componist van nieuw en fris klinkend repertoire met ouderwetse swing als anker.
Trompettist Ian Cleaver en pianist Timothy Banchet werden geflankeerd door Engels, Herman en Cas Jiskoot op contrabas.
Leven
Altsaxofonist Herman laat zich van zijn beste kant zien in de klassieker ‘Star Eyes’ met gepassioneerd spel en een feilloze timing. Tenorist Tazelaar geeft een gloedvolle interpretatie van ‘In The Still Of The Night’. Dat Banchet een kracht is om in de nabije toekomst rekening mee te houden, laat hij horen in zijn indrukwekkende ‘Storia Di Un Fiore’: zo’n stuk met een mediterraan karakter om heerlijk bij weg te dromen. Trompettist Cleaver schittert in de standard ‘That Old Feeling’ en blaast samen met Tazelaar nieuw leven in ‘Just Friends’.
After party
Een jubileumconcert vraagt om een passende afsluiter en met het aan Engels’ partner opgedragen ‘Lizzy Atmosphere’ horen we het sexet in volle glorie: Herman schittert met een weergaloze intro en pittige improvisatie en uiteraard bewijst grootmeester Engels zijn klasse met alert en levendig slagwerk. Moeiteloos zet hij met de jonge geweldenaars ook nog een fraaie versie neer van het aloude ‘Darn That Dream’. Jammer is dat na het geslaagde concert meteen het opruimen start en de magie onmiddellijk weg is. Bij een dergelijk feestelijk optreden hoort ook een passende after party. Had niemand van de uitgebreide staf van TivoliVredenburg hieraan kunnen denken?