Earswideopen brengt eerbetoon aan bassist Felix Hildenbrand (1975 – 2023)
CD-RECENSIE / IN MEMORIAMEarswideopen - Bajo Y Alto – dedicated to the life & music of Felix Hildenbrand (1975 – 2023)
bezetting: Jurriaan Berger piano, melodica, gevonden voorwerpen; Achim Heine drums, percussie; Felix Hildenbrand contrabas, basgitaar. Gastmusici: Eric Vloeimans trompet; Maria Markesini zang
opgenomen: 2010 – 2023
uitgebracht: 1 september 2023
label: eigen beheer
aantal stukken: 13
tijdsduur: 59:16
website: earswideopen.nl - ebf-music.com
door: Christel Meijer
Het Amsterdamse jazztrio earswideopen bestaat precies twintig jaar. Met de energie en lyriek van pianotrio's als Esbjörn Svensson Trio en The Bad Plus, gepaard gaande met een flinke dosis experimentele afslagen, maakte het drietal eerder twee studioalbums. Maar een jubileumviering blijft uit. Een derde album was in de maak, toen pianist Jurriaan Berger en drummer Achim Heine in april dit jaar werden opgeschrikt door het overlijdensbericht van bassist Felix Hildenbrand. De twee overgebleven leden hebben nu niet eerder uitgebrachte opnames, ouder en nieuw repertoire met onder andere Eric Vloeimans, samengebracht op 'Bajo Y Alto', ter eerbetoon aan hun geliefde vriend en collega.
Felix Hildenbrand overleed in Amsterdam op 47-jarige leeftijd.
Foto © Ben Bahlmann.
Felix Hildenbrand
Vraag je aan mensen hoe zij zich Felix herinneren, dan vallen voornamelijk de woorden: hartelijk, enthousiast, open. De lange Duitser met donkere krullen die in 2000 aan het Conservatorium van Amsterdam kwam studeren, had eerder een Zuid-Europees temperament. Zijn bedrijf heette 'El Bajo Feliz', 'de gelukkige bas' in het Spaans. In zijn projecten zocht hij dan ook Braziliaanse ritmes op, zoals bij Trio Açai en begeleidde hij Fado-zangeres Maria de Fátima. Als bevlogen pionier van 'On the Roof' gaf hij jazzformaties een podium bovenop het dak van een kantoorgebouw. 47 jaar was hij, toen hij afgelopen voorjaar dit leven verliet.
Bajo Y Alto
De albumtitel verwijst naar de bassist die vloeiend Spaans sprak en naar de hoogtepunten die earswideopen twee decennia samen doormaakte, eindigend in een dieptepunt. Het album is een weerslag van de gulzige veelzijdigheid, die het trio typeert. Uit de vele improvisaties blijkt een avontuurlijke geest, uiteenlopend van free jazz (‘Freiheit’), tot ontsporende funk (‘Follow That Groove’) en melodieuze ballades (‘Nadenken Verboden’). In het kleine 'Caves' huppelt Bergers vertrouwde melodica over een spannende groove van Hildenbrand, Heine en loops. Kristalhelder klokkenspel blinkt in de improvisatie die uitmondt in Carla Bley's 'Ida Lupino'.
Felix Hildenbrand in 2012 tijdens een concert met Earswideopen
in Paradox Tilburg. Foto © Liesbeth Keder.
Pretlachje
Interpretaties van bekende stukken, zoals 'Brothers in Arms', het tot een wals omgedoopte anti-oorlogslied van Dire Straits, krijgen door de gebeurtenis een diepere betekenis. Jazzvocalist Maria Markesini vertolkt woordeloos – daardoor des te indringender – Hildenbrands favoriete lied 'Alfonsina y el Mar', over de Argentijnse dichteres die verdwijnt in zee, vloeiend overgaand in John Coltrane's ‘Naima’, de naam van zijn dochtertje.
Hildenbrands stem duikt op tussen de nummers. Ook tijdens het bluesy samenspel van de laatste sessie van 13 april, rechtstreeks van een telefoonopname: een pretlachje.
- Earswideopen speelt 15 september een concert bij On the Roof, tijdens een avond ter nagedachtenis aan Felix Hildenbrand, m.m.v. Cord Heineking en Oene van Geel. Ook te horen zijn Monk Meets The Beatles en Trio Lembranças.