Jasper Somsen Invites Anton Goudsmit - Live
CD-RECENSIE Jasper Somsen Invites Anton Goudsmit - Live
bezetting: Jasper Somsen contrabas, Anton Goudsmit gitaar
opgenomen: 22 februari 2024, Loburg, Wageningen
uitgebracht: 7 februari, 2025
label: Challenge Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 41’26
website: jaspersomsen.com - antongoudsmit.nl - challenge.com
door: Erno Elsinga
Jasper Somsen is zo’n musicus die van project naar project hobbelt. Succesvol is zijn concertserie Jasper Somsen Invites waarbij de contrabassist telkens een Nederlandse jazzmuzikant uitnodigt voor een duo-optreden op het podium van Grandcafé Loburg in zijn woonplaats Wageningen. Februari 2024 viel die eer te beurt aan gitarist Anton Goudsmit.
De set opent met het ruige ‘Blue Anton’, een olijke knipoog naar Monks ‘Blue Monk’. Onlosmakelijk verbonden met zijn semi-akoestische Gretsch-gitaar - met dat kenmerkende warm resonerende geluid en helder en scherp in het hoog – laat Goudsmit meteen horen waarom hij tot een van de beste gitaristen van Nederland gerekend moet worden. De gitarist soleert ‘op de rand van chaos’, zoals hij dat zelf eens treffend omschreef, laat zijn bassnaren als mokerslagen weerklinken waarna ze oplossen in vuige solo’s en meesterlijke versieringen.
Het van Bill Frisell afkomstige ‘Strange Meeting’ krijgt in de handen van Goudsmit een frisse make-over. Goudsmits timing herbergt een zekere meeslependheid waarbij je ondergedompeld wordt in zwoele akkoordpatronen die naadloos overgaan in ‘Ernesto’, gecomponeerd door de meester zelf. Ook ‘Let’s Stay Together’ van Al Green wordt voorzien van hoekige solo’s waarbij de originele structuur van het lied in hoog tempo wordt ontrafeld en er van het oorspronkelijke achterover hangende tempo weinig overblijft. Van alle markten thuis duikt de gitarist eveneens in de Django Reinhardt klassieker ‘Nuages’, waarin de melodielijn afwisselend door Somsen en Goudsmit bewandeld wordt.
Zoals het een goed gastheer betaamt, krijgt Goudsmit alle ruimte zijn op eigen leest geschoolde improvisaties voor het voetlicht te brengen. Zijn rauwe, ongepolijste timing komt in Monks ‘Bye-Ya’ vol tot zijn recht. De set sluit af met het melancholische ‘Desberato’, dat Goudsmit zo’n twintig jaar geleden opnam met Eric Vloeimans’ Fugimundi.
‘Jasper Somsen Invites Anton Goudsmit’ is een exposé van Goudsmits kunnen. Veelzijdig, gedreven, een eigen geluid en dito benadering van muziekstukken sieren zijn buitengewoon talent en unieke persoonlijkheid.
- Beluister dit album hier.